Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

Várj egy percet mielőtt kilépsz!

FOGADD EL EZT A 3000 FT ÉRTÉKŰ KUPONT

FUTÓMŰ ALKATRÉSZEK - RUGÓ, LENGÉSCSILLAPÍTÓ

Futóműalkatrész

A futómű célja?
Az autó felfüggesztési rendszere kapcsolja össze az úttesten haladó kerekeket az autó felépítményével ill. karosszériájával. A futómű a gépjárművek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekből áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.

A futóművek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit, a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is. 


A futómű egyes elemeinek mi a szerepe?

  • Rugók és stabilizátor elemek
    Ezek a futómű alkatrészek támasztják alá gépjármű súlyát, így megfelelő magasságban tartják a karosszériát az úttesthez képest. A rugó eközben még az úttest egyenetlenségeiből adódó hatásokat is csillapítja
  • Lengéscsillapító
    A lengéscsillapító fő funkciója a felépítmény és a kerekek lengésének a csillapítása és ezzel a kerekek és az úttest közötti állandó kapcsolatot biztosítják.
  • Lengőkarok, gömbtámaszok, szilentblokkok
    A futóműalkatrészek ezen elemei összekötik a kerekeket az alvázzal illetve az önhordó felépítménnyel. Átviszik egyrészt a jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, másrészt a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit a felépítményre. A futómű beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsi típushoz pontosan megadják. Ezen előírások elhanyagolása, rossz beállítása rendellenes gumikopáshoz, a futómű idő előtti rongálódásához vezethet.
  • Kormányzás alkatrésze, gömbfejek, összekötők
    A kormányműben létrehozott mozgások továbbvezetését végzik a első kerekek felé.

Cikkünkben a futóműalkatrészek két fontos elemével foglakoznánk a továbbiakban, a spirálrugó és lengéscsillapító alkatrészekkell.

Spirálrugó

Hogyan működik is a rugó?
Bármilyen típusú is a rugó, torziós, spirál- vagy laprugó, minden esetben egyedül a rugó támasztja alá a gépkocsi súlyát, és tartja fenn a karosszéria és az úttest közötti megfelelő távolságot. A rugó ezért teljesen elnyeli és tárolja az úttest és a karosszéria közötti mozgásból eredő energiát.

Hogyan dolgoznak együtt a rugók és lengéscsillapítók?
Miután a mozgási energiát a rugó összehúzódva elnyelte és tárolta, kirugódással igyekszik ettől megszabadulni. Ezáltal olyan lengés jönnek létre, amely destabilizálná a járművet, ez nagy veszély és eközben kényelmetlenséget is jelentene. Az ilyen hatások megelőzésére iktatják be a lengéscsillapítót a futóműbe. Így a lengéscsillapítók az úton tartják a kerekeket, stabilizálják a karosszériát és kényelemérzést is biztosítanak.

Lengéscsillapító

Hogyan működik egy lengéscsillapító?
A lengéscsillapító leegyszerűsítve, egy egyszerű olajszivattyú. Amikor is a lengéscsillapító szárán egy dugattyú található, ami a lengéscsillapító házában mozog és eközben ez a ház olajjal van feltöltve. A lengéscsillapító szárát mozgatva, a dugattyún lévő pici furatokon keresztül az olaj a dugattyú felső részéről az alsóba préselődik ill. az ellenkező irányú mozgáskor az alsóból a felső részbe préselődik. Mivel ezek a furatok egyszerre csak kevés olajat engednek át, így ez lelassítja a dugattyút, amely ezáltal lelassítja a rugó és felfüggesztés mozgását.

A lengéscsillapítók főbb feladatai?

  • A rugó és felfüggesztés mozgásának a szabályozása.
  • A kormányozhatóság és fékezés állandó biztosítása.
  • Az idő előtti gumikopás megelőzése.

A lengéscsillapítás lehet egy- vagy kétirányú. Általánosan elterjedtek az aszimmetrikus kétirányú lengéscsillapítók. Berugózáskor csekély, kirugózáskor viszont igen erőteljes csillapítóerőt fejtenek ki.


Hogyan tudjuk megállapítani, hogy a rugók meghibásodtak?

  • A legáltalánosabb a szemrevételezés, mivel a rugók leggyakoribb meghibásodási formája, a rugónak az eltörése.
  • A rugók esetében a másik legáltalánosabb hiba, hogy maga a rugó "kilágyúl" és emiatt, a karosszéria és az úttest közötti magasság megváltozik. Ez sokszor nagyon kellemetlen, mivel ha többen ülnek az autóban, akkor a gumiabroncs beleér a doblemezbe.


Rugótörés Rugótörés Rugótörés Rugótörés

Hogyan tudjuk megállapítani, hogy a lengéscsillapítók meghibásodtak?

  • Ha a lengéscsillapítóból szemmel láthatóan folyik az olaj, akkor már biztosra vehetjük, hogy hibásak, de legalább is nagyon gyorsan ezt követően teljesen tönkremennek.
  • A másik általános otthoni ellenőrzési forma, ha az autó elejét és hátulját megpróbáljuk meghintáztatni. Ha a karosszéria 1-2 lengés után nem áll vissza nyugalmi állapotba, akkor puhák a lengéscsillapítók.
  • A gumiabroncsok nem egyenletes kopása "kagylóskopás" esetén, már gyanakodni lehet a lengéscsillapítók meghibásodására.
  • Ha a lengéscsillapítókon, kívülről látható külsérelmi nyomok fedezhetők fel. Eltörött rugótányér rész, repedések a rögzítő helyeken, sérült szilentblokkok, eldeformálódott házrész vagy szár, sérül szimmering rész.
  • Fékezésnél az autó eleje nem ül be stabilan, vagy nagyobb sebességgel való haladáskor az autó eleje vagy hátulja nagyobb kanyarokban elpattog.

Kagylós kopás Lengéscsillapító hiba Lengéscsillapító hiba Lengéscsillapító hiba

A legegyszerűbb vizsgálati módszer, ha lengéscsillapító próbapadon méretjük meg az autónk lengéscsillapítóinak az állapotát. A kapott eredményekből megállapíthatjuk, ha a lengéscsillapítóink 100-60% közöttiek, akkor nagyon jók. Ha már csak 60-40% akkor csak jók, 45-30% estén már gyengék és 30% alatti eredmény esetén már elégtelenek és nagyon veszélyesek is.


Mindenféleképp érdemes nagyon odafigyelni a lengéscsillapítók állapotára, mert nem csak anyagilag kerül sokkba, az idő előtt elkoptatott gumik cseréje és egyéb más tönkrement futóműalkatrészek cseréje, de nagyon veszélyes is egy rossz lengéscsillapítóval az utakon autózni. A rossz lengéscsillapító miatti elpattogástól nő a fékút és a kanyarokban is kifele csúszik az autó eleje vagy hátulja, ami igen kellemetlen és balesetveszélyes.


Milyen lengéscsillapítókat, spirálrugókat érdemes választani, ill. mi alapján válasszunk?
A spirálrugók esetében sokkal könnyebb segítséget nyújtani, hisz nagyon sok spirálrugó azonos gyártótól származik, ilyen pl. a Kilen, Roc, Lesjöfors ami ugyan attól a svéd gyártótól származnak és kiváló minőségűek.
A svéd rugók az egyik legjobb minőségű termékek, de hasonlóan bátran ajánlanám még a japán Kayaba és német Spidan és Suplex spirálrugókat is.
Természetesen, ezen kívül több olyan kedvező árú spirálrugó márkát is tudunk szállítani, amelyet teljesen bátran ajánlok, a kocsi összsúlyát is figyelembe véve, ilyen CS Germany, Kamoka, Magnum, Topran, Hanspries, Starline, D&D.

A lengéscsillapítók esetében négy igazán nagy márka az amit én bátran ajánlok mindenkinek. A japán Kayaba, német Sachs és Boge (ezeket én egynek említeném, mert mindkettőt egy cég gyártja, csak Magyarországra kettő márkanév alatt szállítják), a belga Monroe és a német Bilstein.
Ezeket a termékek kiváló minőségűek és a gyártó kettő év garanciát vállal a termékekre. A Monroe márkán belül létezik a Reflex technológiás lengéscsillapító, amire a gyártó három év garanciát vállal, amely egyedülálló a lengéscsillapítók között. Itt meg kell említenem, hogy bármelyik lengéscsillapító gyártót is nézzük, csak akkor vállalnak garanciát a termékekre, ha pátban vannak cserélve.
A négy nagy márkán kívül viszont több olyan lengéscsillapító márka is elérhető a piacon, melyet teljesen bátran ajánlunk Önöknek, ilyen a Lip. Al-ko, Delphi, Marelli, Optimal, Japanparts, Nipparts. Ezen lengéscsillapítók esetében is a gyártó kettő év garanciát biztosít a termékekre az áruk viszont sokkal kedvezőbb.


Szerzo: László István - Fekmester.hu ®
<< vissza
Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!
Kapcsolat
4028, Debrecen, Sámsoni u. 16/B.
Telefon: +36 30 9264 160
Telefon: +36 20 9150 340
Telefon: +36 70 3705 259
info@fekmester.hu
Fekmester.hu a facebookonFekmester.hu a facebookon
Fekmester.hu a Google+-onFekmester.hu a Google+-on