A lengéscsillapító hibái és következményei
A gyakran használt tárgyaknál sokszor az a legjobb, ha párban cseréljük őket, és ez a lengéscsillapítókra is teljes mértékben vonatkozik. Ahogy a legtöbb alkatrészre, úgy ezekre is igaz, hogy előbb vagy utóbb meg kell küzdeni a meghibásodásával és az elhasználódásával. Azonban a biztonságunk érdekében fontos, hogy még időben kiszűrjük a lehetséges gondokat.
A lengéscsillapító hibái
Ahhoz, hogy gyorsan észrevegyük a bajt, figyelni kell a következő árulkodó jelekre.
- Ha a gumiabroncs egyenetlenül kopik, akkor kezdhetünk gyanakodni. Leggyakrabban foltokban fogjuk látni a kopást, ez pedig mindig a lengéscsillapítóra utal.
- Ha a lengéscsillapítót megnézzük, és olajfoltokat látunk rajta, akkor érdemes felkeresni a szervizt, mivel hamar tönkremehet.
- Úgy is megnézhetjük, ha fizikai erővel megmozgatjuk az autó elejét vagy hátulját. Ha könnyen tudjuk hintáztatni, és pár utólengés után sem kerül nyugalmi állapotba, akkor bizony túl puhák.
- Ha autópályán nagy sebesség mellett azt tapasztaljuk, hogy az autó repülni akar. Ezt hullámos úton is lehet érezni, amikor túl egyenesen megy a kocsi.
- Ha fékezésnél nem áll be az autó, hanem pattok, akkor szintén látogassunk a szervizbe.
- Ha kanyarban nagyobb sebességgel megyünk, és szinte kifordul a jármű, akkor szintén a lengéscsillapító is lehet a hibás.
- A futómű felől jövő kopogás a lengéscsillapító belső szerkezetéből jöhet, azonban műszer nem fog gondot jelezni, csak a specialista tudja kiszűrni a problémát.
Ahogy a felsorolásból is látszik, ezek a problémák könnyedén észrevehetőek, így biztosan mi is tapasztalni fogjuk. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy szakemberhez forduljunk, így még megelőzhetjük a veszélyes helyzeteket.
A legtöbb lengéscsillapítókra gyártó arra figyelmezteti a tulajdonosokat, hogy egy darab csere nem fogja a kívánt teljesítményt eredményezni, ráadásul csak újabb problémákhoz vezethet. El kell fogadni, hogy ezt a problémát párban kell orvosolni. Ki tudjuk számolni, hogy mikor közeledik a csere ideje, mivel ez az alkatrész is nagyjából 2800 ciklust mozog kilométerenként, pont ezért érdemes legalább évente ellenőrizni, de 20.000 kilométerenként mindenképpen.
Következmények
Amennyiben elhalasztjuk a szervizet, a következő problémákkal nézhetünk szembe.
- Nagy esély van arra, hogy a rugó eltörik.
- Az alkatrészek sokkal gyorsabban fognak kopni, így fékbetétet, féktárcsát és kerékcsapágyakat is cserélni kell majd.
- Az autó labilissá válik, így a balesetveszély lényegesen magasabb.
- Elbúcsúzhatunk a komfortérzettől.
- Az abroncsok gyorsabban kopnak.
- Az autó fogyasztása megnőhet.
- Gyorsabb elindulásnál a kerekek csak szakaszosan tudják átadni a nyomatékot, így hangos, visító zajt ad ki.
- Azt se felejtsük el, hogy idegesítő a jelenség, így a türelmünket is kikezdheti.
Amikor közlekedésről van szó, akkor nem szabad legyintenünk. Az emberi élet sokkal fontosabb, mint bármelyik alkatrész, vagy annak az ára, így fontos, hogy normális vezessünk, és mindig figyeljük a jármű állapotát. A lengéscsillapító pont olyan fontos a kocsin, mint a kerekek, ezért rendszeresen ellenőrizzük.
Fekmester.hu ®