A blokkolásgátló rendszer, vagy ismertebb nevén ABS (Anti-lock Braking System) manapság már a legtöbb autóban megtalálható. Ez egy fontos biztonsági eszköz, ezért mindenképp lényegese, hogy az ABS hiba jeleket fel tudjuk ismerni.
Sajnos nagyon sok autós van, akik bár tudják, hogy van ABS az autójukban, annak funkciójáról keveset tudnak, a hibajeleiről pedig még annál is kevesebbet. Lássuk, melyek a leggyakoribb jelzések, melyek arra utalnak, hogy valami gond van a blokkolásgátló rendszerrel.
Mielőtt rátérnénk az ABS hiba jelekre, nem árt tudni, hogy mi is az az ABS. Az ABS igazából egy aktív menetbiztonságot javító eszköz, melynek feladata többek között az, hogy megakadályozza a kerekek blokkolását. Ez a folyamat persze gyorsan, a másodperc tört része alatt történik, akár többször is, ennek köszönhetően pedig erőteljese fékezéseknék az autó irányítható és stabil tud maradni, de a fékút is csökken. Az Európai Unióban 2004-ben hoztak egy törvényt, mely szerint csak olyan új autó kerülhet forgalomba, mely ABS rendszerrel van felszerelve.
Az ABS, ahogy a legtöbb autóalkatrész, hajlamos a meghibásodásra. Számos ABS hiba jelzés van, melyek arra utalnak, hogy valami nem stimmel, s nem árt ezeket ismerni, hogy időben azonosítani tudjuk a hibát, és megtegyük a szükséges lépéseket. A legtöbben csak onnan tudják, hogy gond van az ABS rendszerrel, ha felvillan a hibajel lámpa, és bár ez egy biztos jele annak, hogy meghibásodás történt, ezen felül is többféle ABS hiba jel van, amire nem árt odafigyelni.
• Világít az ABS figyelmeztető lámpa: az egyik leggyakoribb ABS hiba jel az, amikor felvillan a műszerfalon az ABS figyelmeztető lámpácska. Amennyiben ez a lámpa felvillan, arra utal, hogy valamelyik az ABS valamelyik elemével gond van. Az ilyen problémákat egy diagnosztikai teszttel lehet pontosan beazonosítani. Ha felvillan a lámpa, ne vegyük félvállról a dolgot, mindenképp derítsük ki, mi okozta.
• Érzékenyebb vagy keményebb a fékpedál a megszokottnál: amikor az ABS rendszerrel valami gond van, azt abból is érzékelhetjük, hogy a fékpedál a szokottnál érzékenyebb, vagy épp keményebb. Ha nem működik megfelelően az ABS jeladó, akkor az téves jeleket küldhet az ABS modulnak, emiatt pedig a féknyomás szabályozása nem lesz megfelelő.
• Csúszás esetén blokkolnak a kerekek: az ABS rendszer egyik feladata pont az, hogy megakadályozza erős fékezésnél a kerekek blokkolását. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy csúszós útszakaszokon mégis blokkolnak a kerekek, akkor az arra utal, hogy az ABS meghibásodott. Lehet hogy az ABS jeladó ludas, de más komponens is működhet ilyenkor hibásan.
• Fékezés során atipikus zajok tapasztalhatók: amennyiben fékezés során atipikus zajokat hallanánk, akkor az arra utal, hogy az ABS jeladó hibásan működik. Ha az ABS rendszer nem működik megfelelően, akkor beavatkozni sem tud helyesen, ez pedig ahhoz vezet, hogy a fékrendszer nem rendeltetésszerűen működik. Ennek egyik jele pont az atipikus zajok.
• Kormányozhatóság csökkenése: az ABS rendszer a fékezési hatékonyság növelése mellett az autó kormányozhatóságát is segíti vészhelyzetek esetén. Amennyiben vészfékezés során az autó nehezen irányítható, akkor mindenképp gyanakodhatunk arra, hogy a jeladó hibáson működik.
• Beesett pedál: ha a fékpedál beesik fékezés közben, be lehet nyomni ütközésig, akkor az is arra utal, hogy az ABS-sel valami gond van, jellemezően az ABS kocka hibásodik meg ilyenkor. Persze eleinte lehet, hogy csak annyit tapasztalunk, hogy fékezésnél kicsit többször le kell nyomnunk a pedált, végül a fék el is veszítheti a funkcióját.
• Fékfolyadék szivárgás: bár ez a jelenség többféle hibára is utalhat, de az ABS kocka hibáját is jelezheti.
Amennyiben bármelyik fenti ABS hiba jelet tapasztaljuk, azonnal keressünk fel egy szerelőt, és derítsük ki, mi is okozza a bajt. Az ABS rendszerben is többféle elemből áll, melyek közül bármelyik meghibásodhat. Lehet, hogy az ABS jeladó a ludas, de az is lehet, hogy az ABS kocka vagy a hidraulika okozza a gondot. Otthon, házilag valószínűleg nem fogjuk tudni azonosítani a problémát, mindenképp szakemberre van szükség.
Először is szükség lesz egy diagnosztikai tesztre, ennek segítségével ugyanis pontosan meg lehet határozni, hogy melyik jeladóval vagy rendszerkomponenssel van gond. Ezt követően a jeladót is ellenőrizni szokták, ugyanis gyakori a fizikai sérülés, de a koszosodás is. Amennyiben koszos a jeladó, célszerű azt egy tiszta ruhával vagy ecsettel megtisztítani, és ellenőrizni, hogy van-e rajta egyéb sérülés. Amennyiben hibás a jeladó, javítani azt nem szokták, a szerelő általában cserét javasol. Bár ez nem mondható bonyolult feladatnak, jellemzően azt szokták javasolni, hogy szakember végezze el a cserét. Az ABS kocka hibája esetén gyakori, hogy nem cserét, hanem javítás javasolnak, ugyanis erre is van lehetőség.
Az ABS hibajeleket nem szabad félvállról venni, mindenképp célszerű utána járni a hibának, és a lehető leghamarabb orvosolni azt.