A fékolajra azért van szükség, mert a személyautókban hidraulikus, vagyis nem összenyomható fékrendszerek vannak. Ez a fékrendszer úgy működik, hogy a fékpedálra kifejtett erő nyomást hoz létre, ahol a pedál dugattyúként működik. A pedál arra szolgál, hogy a dugattyút mozgatni lehessen, miközben a másik oldalon egy csőrendszer van, amik végül a tárcsákra nyomják a betéteket, a súrlódás hatására pedig megáll az autó. Minél jobban nyomjuk a pedált, annál nagyobb erőt fejtünk ki, amivel könnyedén szabályozható a fékezés ereje.
Gyakran hallani a kérdést, hogy milyen fékolajat vegyek, és mivel nem csak egy féle létezik, így érdemes megnézni az adott szabványokat. A felhasználói vélemények szerint a Motul és az OMV fékolaj is a kedvencek között szerepel, azonban a végleges vásárlás csak az autótól függ. A tartályon találni fogunk egy számot, aminek meg kell egyeznie a jármű használati útmutatójában feltüntetett értékkel. Ha például DOT 4 fékolajra van szükség, akkor választhatjuk a DOT 4 termékét, bár nyugodtan használható DOT 5.1 jelöléssel is.
A fékolaj vagy fékfolyadék azonban sosem lesz örök életű, így számolni kell a cserével. A nyári időszakban a környezeti hideg levegő nem segíti a hűtést, ilyenkor a hosszan tartó fékezések még inkább átmelegítik a rendszert. A folyamatos súrlódás mindig hőtermeléssel jár, gondoljunk csak egy hegyről való leereszkedésre. Itt a kapcsolódó alkatrészek átveszik a hő egy részét, így idővel pára kerül a folyadékba, ami 100 fokon felforr és buborékok keletkeznek, ami a fékolajjal ellentétben összenyomható. Nem véletlen, hogy sok szakértő motorfékezést ajánl, hogy ezzel is kímélve legyen a folyadék.
A nagy hidegben ugyanúgy problémát okozhat a hőmérséklet, mivel, ha jelentős mennyiségű víz van benne, akkor megfagyhat, amitől nem tudunk majd fékezni. Éppen ezért a fékolaj cseréje két évente kötelező. Amennyiben úgy érezzük, hogy kevesebbet használtuk az autót, akkor egy teszter segítségével lehet ellenőrizni a fékolaj állapotát, amiből azonnal kiderül, hogy kibír-e egy újabb évet.
A csepp perióduson kívül több árulkodó jelet találni, ami a csere fontosságát mutatja. Az egyik hiba a fékolaj folyás, amit mindig ki kell javítani, ellenkező esetben balesetveszélyessé válik a közlekedés. Az öreg fékolaj csökkenti a biztonságot, ugyanakkor könnyen megismerhető, mert a színe sötétebbé válik. Bizonyos esetekben tartály fedél vásárlásra is szükség lehet, azonban ma már webshopon keresztül is megoldható. A kedvező árak és a rendszeres akciók segítik a felhasználókat, érdemes kihasználni az internet adta lehetőségeket.
A fékolaj forráspontját nem szokták ellenőrizni, a műszaki vizsgának sem tartalma, mivel a mintavételhez mindig bontásra lenne szükség. Amennyiben valaki rendszeresen jár szervizbe, fel szokták hívni a figyelmét a folyadék cseréjére, bár, ha valaki biztosra akar menni, akkor kétévente enélkül is elvégzi. Ráadásul az áraktól sem kell félni, néhány ezer forintból megvan. A fékolaj rendszeres cseréje nemcsak a jármű működéséhez, hanem a biztonsághoz is nagy mértékben hozzájárul.