Számos akkumulátor hiba jel van, ami arra utal, hogy bizony eljött a csere ideje. Sok autós azonban ezekkel nincs tisztában, pedig ha nem cserél valaki időben aksit, azzal az autó többi alkatrészét veszélyeztethet.
Az akkumulátor egy olyan berendezés az autóban, amely képes a villamos energiát kémiai energiává átalakítani, és azt hosszú ideig tárolni, majd ezt vissza is alakítani. Az aksira adja tehát azt az energiát, ami a kocsi indulásához kell, de a világítást, a rádiót vagy GPS-t ellátja energiával. Emellett túlfeszültség-védőként is működik, vagyis megakadályozza az autót irányító egységek károsodását.
Az akkumulátoroknak van egy normális csereperiódusa, ám megeshet, hogy idő előtt cserére lesz szükség. De honnan tudhatjuk, hogy eljött a csere ideje?
A következő jelzések mind-mind arra utalnak, hogy az akkumulátor valószínűleg cserére szorul:
• Lassan vagy nehezen induló motor: ha úgy tapasztaljuk, hogy a motor rendszeresen, a megszokottnál lassabban indul be, akkor érdemes gyanakodni, hogy az aksi már nem tud megfelelő töltést tárolni. Az akkumulátor kapacitása persze idővel csökkenni fog, ez teljesen normális, ám ha már álló helyzetbe is merül, akkor valószínűleg időszerű lesz a csere.
• Halvány, erőtlen fényszórók: az is fontos jelzés lehet a számunkra az akkumulátor állapotát illetően, ha álló motor mellett a fényszórók fénye halvány, sápadt, nem olyan fényes, mint ahogyan azt megszoktuk. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátorban már nincs elég töltés. Ilyenkor érdemes kivenni az aksit, és feltölteni, de ha a helyzet ettől sem változik, akkor az már egy figyelmeztető jel, hogy az akkumulátorral nagy gond van.
• Az akkumulátor kellemetlen szaga: az akkumulátor hiba jele az is, ha az aksi kellemetlen szagot áraszt. A rohadt tojás szag egy intő jel, azt jelenti, hogy az akkumulátorból szivárog a gáz. Az ilyen aksi használata már nem biztonságos, ugyanis károsíthatja az autó más alkatrészeit. Bár a büdös akkumulátor elsőre nem tűnhet akkora gondnak,pedig mindenképp érdemes komolyan venni.
• Hiába forgatjuk az önindítót, a motor nem indul be: annak, hogy az autó indításakor a motor nem indul be, bár az önindító forog, számos oka lehet. Megeshet, hogy felkapcsolva hagytuk a fényszórót, és amiatt merült le az aksi. Ilyenkor persze elég lehet egy bebikázás, vagy egy feltöltés, de ha a probléma rendszeresen visszatér, vagy feltöltés után félóra járatását követően is gond van az indítással, akkor sajnos erős a gyanú, hogy akkumulátor már nem működik megfelelően.
• Gyakori bikázás: ha azt tapasztaljuk, hogy az akkumulátort hetente több mint háromszor kell bebikázni, berántani, akkor az intő jel, hogy valami nem stimmel. A bikázás jelentősen lerövidítheti az akkumulátor élettartamát. Ez is egy olyan akkumulátor hiba jel, melyet komolyan kell vennünk.
• Deformált, sérült az akkumulátor ház: számos tényező károsíthatja az akkumulátor házat, például a szélsőséges hőmérséklet, vagy a túlzott savasság. Ezek hatására az akkumulátor megduzzadhat, a ház pedig sérülhet, berepedhet, de el is deformálódhat. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy az akkumulátor falai már nem egyenesek, akkor érdemes kicseréltetni az aksit.
• Élettartamon túli használat: az autók akkumulátorának is van élettartama, mégpedig 3-5 év. Amennyiben ennél régebb óta használjuk, érdemes figyelni rá, hogy valóban rendeltetésszerűen működik el. Persze, ha megfelelően bánunk az autónkkal, akkor ez könnyen meg is történhet, viszont érdemes odafigyelni, és rendszeresen ellenőriztetni az aksi teljesítményét.
• Az akkumulátor környéke fokozottan korrodálódott: alapvetően az normálisnak mondható, ha korrodálódik az aksi környéke, ide értve a kivezetéseket is, melyet külső tényezők okoznak. Ezt persze érdemes eltávolítani rozsda eltávolítóval, így meg tudjuk akadályozni, hogy a rozsda az összekötő részekbe is megjelenjen. Ha viszont azt vesszük észre, hogy az aksi környéke túlságosan hamar újra rozsdás, akkor az az akkumulátor meghibásodásának jele.
Amennyiben a fenti hibák valamelyikét észleljük, azonnal keressük fel az autószerelőt, és kérjünk egy alapos vizsgálatot. A szakember a megfelelő műszaki vizsgálatok elvégzése után meg fogja tudni állapítani, hogy szükséges lesz-e cserére vagy sem, de valószínűleg az aksicserét nem ússzuk meg. Érdemes a cserét szakemberre bízni, hiszen ő fogja tudni gyorsan és pontosan elvégezni azt. Nagyon sokan próbálkoznak ezzel házilag, hogy időt, és persze pénzt spóroljanak, de nem biztos, hogy valóban jól járnak az otthoni cserével.
Bár rengeteg videó és leírás van a neten, mégis vannak gyakori hibák, melyeket az Csináld magad! elv hívei elkövetnek az akkumulátor csere során. Nem ritka, hogy nem tudják visszakapcsolni a berendezést, mert rendelkeznek tulajdonosi kóddal, de a szakszerűtlen áramkör megszakítás miatt kárt is okoznak az elektromos rendszerben. A sarukat sem tudja mindenki megfelelően bekötni, sőt, gyakran sérülést is okoznak maguknak aksicsere közben. Jobban járunk, ha az akkumulátor hibajelek észlelésekor a szerelőre bízunk minden munkát, a hiba okának feltárásától az orvoslásáig.