A bowdenek az autóalkatrészek közül talál a legegyszerűbb termékek, mégis több is található autóinkban. A legáltalánosabb a kézifék bowden aminek cseréjét talán már mindenki megélte, hisz nem használat esetén általában berágódnak, és sok kellemetlenséget tudnak okozni. Javasoljuk egész évben próbálja folyamatosan használni, így minimálisra tudja csökkenteni, hogy télen esetleg beragad. Újabb autók estében már elektromos kézifékről beszélünk, de ezekben gyárilag csak komplett egységet lehet cserélni. Megoldásként megtalálhatók kínálatunkban egyes modellekhez az egyedileg gyártott bowdenek. Ezen kívül mindenki hallhatta már a kuplung bowdent, gázbowdent, sebességváltó bowdent és motortérnyitó bowdent, melyek ugyancsak fontosak.
Abban az esetben, ha az autónknak szervizelésre van szüksége, van esélyünk pénzt megtakarítani azzal, ha a szerviz helyett mi magunk vásároljuk meg a szükséges alkatrészt, ami a javításhoz szükséges.
A most ismertetésre kerülő alkatrészek ugyan nem kerülnek sokba, de nagy árkülönbségek lehetnek attól függően, hogy ki hol veszi meg és melyik változatot. A sebességváltó bowden, a kuplung bowden a viszonylag legkedvezőbb áru alkatrészek, a különböző pedálok, pl. kuplung pedál, vagy pedálszettek már viszonylag nagy árkülönbséggel is rendelkezhetnek többféle okból is kifolyólag.
A sebességváltó bowden az autókban
Ugyan a sebességváltó bowden ma már egyre ritkább az személygépkocsikban, egyes régebbi típusokban még könnyen találkozhatunk vele. Főként a motorkerékpárokról ismerhetjük laikusként ezt az alkatrészt, mely a kézzel működtetett kormányváltó és a sebességváltó rendszer között hivatott létrehozni azt a kapcsolatot, ami a problémamentes sebességváltáshoz elengedhetetlen.
Maga a váltó bowden csak a váltókarral létrehozott húzóerőt viszi tovább a váltóhoz, tolóerő átadására nem képes, így a sebességek visszaállítását már visszahúzó rugók, illetve más mechanizmusok végzik.
Személyautóknál azonban a legtöbb esetben az úgynevezett váltóbowdent igazából nem magára a sebességváltásra használják szó szerint, hanem az automata sebességváltóval ellátottjárműveknél a különböző üzemmódok közötti váltást oldja meg, vagy/és a ki- bekapcsolást. A teflonos bowden a talán leghosszabb élettartammal rendelkező váltó bowden.
A rögzítő fék és kuplung bowdenek
A rögzítő fék, vagy más néven kézifék bowden esetében érdemes a leghosszabb élettartammal rendelkezőt választani. Bár nem a legtöbbet használt alkatrészek egyike, de mégis nagy erőhatásoknak lehet kitéve egy-egy lejtőn/emelkedőn való parkoláskor.
A kuplung bowden pontos beállítása a helyes kuplung működéshez lényegében elengedhetetlen, és a kuplung pedál és a kinyomócsapágy közötti kapcsolatot kell létrehoznia.
Az automata kuplungos autók esetében a megfelelő bowden feszességet egy automatizált mechanika oldja meg folytonosan, míg más személygépkocsiknál kézileg állítják be a helyes feszességet.
Ha a kuplung bowden elszakad, semmikép se próbáljuk meg beerőltetni a sebességeket, még ha halaszthatatlan dolgunk lenne, akkor sem, ugyanis óriási károkat okozhatunk az autó legdrágább szerkezeti egységeiben. Hívjuk mihamarabb autómentőt és vitessük egy szervizbe a gépjárművet.
Ha nem szakadásról van szó, hanem a kuplung nehéz működtetéséről, akkor jó esetben csak elállítódott a bowden és csak a pontos beállításokra van szükség.
Mire figyeljünk a pedálok esetében?
Bár pedálgumi nélkül is lehet az autó kezeléséhez elengedhetetlen pedálokat kezelni, azért ha teljesen biztonságosan szeretnénk autózni, figyeljünk oda, hogy a pedálokon ne legyenek elkopva a pedál gumik, és ami talán még fontosabb, ezek a pedálgumik legyenek maximálisan csúszásmentesek.
Ez is azon alkatrészek közé tartozik, amelyeken nincs értelme spórolni, vásároljuk meg a legtartósabb, legkevésbé csúszásra hajlamos és tartós változatokat.
Az új pedálgumik felszerelése nem egy bonyolult feladat, de nem is szabad félvállról venni, legkevésbé főként a fékpedál esetében. Időközönként javasolt az ellenőrzésük kopás vagy a helyes elhelyezkedés szempontjából.