Erőátviteli alkatrészek
Erőátviteli alkatrészek
Az erőátviteli alkatrészek között találhatjuk meg az összes olyan alkatrészt melyek biztosítják, hogy a motor energiája eljusson a meghajtott kerekekhez. Az egyik legfontosabb eleme a kuplung, melynek segítségével kapcsolódik a motor és váltó egymáshoz. A kuplung fő elemei a kuplung szerkezet, kuplung tárcsa és a kinyomócsapágy, ami manapság egyre több esetben össze van építve a kuplung alsó munkahengerrel. Az erőátviteli alkatrészek másik fontos eleme a féltengelycsukló vagy komplett féltengely. A francia modellekhez elsősorban csak komplett féltengely szerezhető be, de sok más modellben cserélhető külön a külső féltengelycsukló. Javasoljuk, hogy szerviz esetén ellenőriztesse féltengelyek porvédőit, mert sok esetben a drága csuklók és féltengelyek cseréje elkerülhető, ha időben észreveszik a porvédők kiszakadását.
A kuplung az a szerkezet az autóban, amely a motor és a kerekek közötti fizikai kapcsolatot szakítja meg addig az – elvileg - rövid ideig, amíg egyik sebességből a másikba tesszük a sebességváltót. Automata autóknál a jármű vezetőjének nem kell kezelnie a kuplungot, viszont Magyarországon az autók többsége manuális váltóval szerelt, ezért érdemes odafigyelnünk erre a kényes alkatrészre.

Mennyit bír a kuplung?
Hogy mennyit bír ki egy adott kuplung az autóban, azt több tényező is befolyásolja. Talán a leglényegesebb, hogy a járművet hol használjuk zömében. Autópályán kevés sebváltással, vagy városban rengeteg váltással. Az utóbbi esetében nem nagyon kell csodálkozni, ha a kuplung a sok használattól 80 – 100 ezer kilométer megtétele után tönkremegy.
A másik fontos tényező a kuplung élettartamával kapcsolatban a vezető. Több tízezer kilométerrel képes meghosszabbítani a kuplung élettartamát az, aki odafigyelve, mindig a megfelelő finomsággal képes kezelni.
Amikor a kuplungpedál nincs benyomva, a kuplung lényegében nem kap semmilyen terhelést, nem kopik. A kuplungszerkezet, a kinyomócsapágy, a kuplungtárcsa a nyomólappal együtt abban a pillanatban kap terhelést, amint a kuplungpedálra rátesszük a lábunkat és valamennyire benyomjuk. Például akkor kapja a nagyobb terhelést, amikor a dugóban araszolva folyamatosan csúsztatjuk a kuplungot a pedál segítségével.
Milyen esetekben gyilkoljuk legjobban a kuplungot?
- Első helyen azt a rossz szokást említenénk, amikor a vezető hajlamos arra, hogy a kuplungpedálon pihentesse a lábát.
- Második az, amikor a dugóban a lehetséges pillanatokban sem kapcsolja üresbe a sebváltót az autós, hanem végig folyamatosan csúsztat.
- Harmadik rossz szokás, amikor minden piros lámpa esetén üresbe kapcsolás helyett benyomva tartja a kuplungpedált a vezető.
- Az sem jó megoldás, ha nagyon lassú dugóban araszolás közben kettes sebességben csúsztatja a kuplungot a vezető.
- Sok autós szereti kuplungcsúsztatással egyensúlyban tartani az autóját emelkedőn parkoláskor, vagy elindulás előtt. Ahelyett, hogy rögzítő féket használná, csúsztatja a kuplungot, majd nagy gázzal indít. Gyakorlatlan vezető esetében sokszor ekkor lehet érezni kuplungszagot az autóban.
- Nem rossz szokás ugyan, de a sok vontatás is nagyon igénybe veszi a kuplungot.
- A 'nehéz lábú' vezetők, illetve a nagy gázzal elindulni kedvelő autósok is számíthatnak a megszokottól hamarabbi kuplungcserére.

Milyen alkatrészek vannak még a meghajtásnál?
A lendkerék egy kiegyenlítő jellegű eszköz, amely energiát tárol, majd azt ismét leadja. A mai erősebb dízelautókban már a kettőstömegű lendkerekek szükségesek a megfelelő csillapítások elvégzésére.
A féltengely egy meglehetősen komplex alkatrésze az autónak. Ma már a legtöbb autó első kerék meghajtású, így a kormányzott kereket a rugózáson és a kormányozhatóságon kívül még a meghajtásra is képessé kell tenni. Ehhez fejlesztették ki az úgynevezett féltengelycsuklókat.
Ettől függetlenül azért még mindig találni hátsó kerék meghajtású autókat (például a legtöbb BMW modellnél), sokan kedvelik a vezetési élmény miatt. Ezeknél az autóknál egy hosszú kardántengely viszi hátra a kerekekhez a meghajtási energiát.







Általános szerződési feltételek
Adatkezelési tájékoztató
Garancia
Autónk alkatrészei
Autóalkatrész blog
Hasznos információk
Forgalmazott márkáink
Erőátviteli alkatrészek
kategóriához kapcsolódik
Alátét lemez, hajtótengely peremAnya, váltó főtengely
Átkapcsolószelep differenciálzár
Automata váltó olaj
Automatikus váltó vákuumkamra
TOP 5 erőátvitel
alkatrész
J2001107624 3159 60 @6
620 0892 00 @6
624 3136 09 @6
RU75433S @6
Ország Boltja 2011
Ország Boltja 2012
Ország Boltja 2013
Ország Boltja 2015
Telefon: +36 30 9264 160
Telefon: +36 20 9150 340
Telefon: +36 70 3705 259
H: 9:00-17:00 , K-P: 8:00-17:00
info@fekmester.hu
