A fék hidraulika alkatrészek a fékrendszer egyik igencsak fontos részei, hisz egy autóval nem csak közlekedni kell biztonságosan, de megállni talán még enni is fontosabb. Egy autó fék hidraulika rendszere elég összetett, ezért kiemelt figyelmet kell rá fordítani. A sofőr a fékpedál lenyomásával a főfékhengert irányítja, mely a fékfolyadékot a csőrendszer segítségével eljuttatja a kerekeknél található féknyereghez vagy fékmunkahengerekhez. A mai modern autókban megtalálhatók már fékerőszabályzók, ABS egységek és más biztonságos vezetést segítő eszközök. Egyes fék hidraulika alkatrészekhez léteznek különböző fékjavító készletek, de sok elemnek a javítása nem lehetséges és ilyenkor csak komplett cserével lehet megoldani a javítást. Javasoljuk, hogy minden szervízelés alkalmával vizsgáltassa meg a fékolaj állapotát, mert ezen olajok is elhasználódnak és cserére szorulnak.
Gépjárműveink üzemi-fék rendszereinek biztonsági célú feladata a mozgásban lévő jármű megállítása. A féket az autó vezetője hozza működésbe a fékpedál lenyomásával, ezt az izomerőt pedig egy hidraulikus csőrendszer szállítja el minden egyes kerékhez, melyek belső részében találhatók a mechanikus fékek.
A mai autóknál alapfunkció a fékrásegítő használata, mely csökkenti a fékhatáshoz szükséges pedálerőt, a plusz erőt a fékrásegítő egy bizonyos szervó-hatásként hozza létre.
A pedál lenyomása után az úgynevezett főfékhengerben kellő nyomás jön létre, és ezt a nyomást elosztva továbbítják tovább a fékekhez a hidraulika-, illetve fékfolyadékkal teli csövek. A munkahengerek mechanikai erővé alakítják a pedál lenyomásával keltett erőt, és a nagy súrlódási tényezőjű fékbetéteket nagy erővel nyomják oda a féktárcsákhoz, vagy a fékdobokhoz.
A fékcső, a fékfolyadék, és más alkatrészek
A fékcsövek feladata, hogy a bennük lévő hidraulikus folyadék energiáját a fékhengerektől elszállítsák a kerekek mechanikus fékrendszereihez.
A fékcső tartók szerepe, hogy a fékcsöveket biztonságosan rögzítsék, megakadályozzák, hogy bármilyen mozgó vagy forgó alkatrészhez hozzáérjenek.
A fékerőszabályzó feladata, hogy a fékerőt olyan optimális formában ossza el az első és a hátsó kerekek között, hogy az autó minél hatékonyabban legyen lefékezhető. Általában az első kerekekre mindig nagyobb fékerőt szükséges továbbítani, mivel a fékezésekkor oda terhelődik át az autó tömege.
A fékfolyadékok mindig jó minőségű szintetikus olajakból készülnek, ezek az olajak összepréselhetetlenek, így erőveszteség nélkül képesek a fékerő szállítására a fékhengerek felé. A fékfolyadékok, vagy más néven fékolajak minőségére minden csere esetén nagyon oda kell figyelni.
A fékmunkahenger, a főfékhenger, és mások
A fékfolyadék tartály egy kiegyenlítő szerepet játszik, hogy a fékolaj a fékrendszerben mindig helyes mértékben oszoljon el.
A fékmunkahenger szintén fékhatás továbbító szerepet játszik, és ha az autó egyik oldalán kevesebb fékerőt érzünk, az a fékmunkahenger hibájára figyelmeztet.
A fékrásegítő megtöbbszörözi az emberi láb által keltett izomerőt, amelyet saját energiaforrásával ér el.
A főfékhenger általában mechanikai kapcsolatban áll fékpedállal, és a lenyomás erejét adja át a fékcsövekben található fékolajnak.
A hidraulikus egység egyfajta összefoglaló neve a fékrendszert működtető hidraulikus rendszernek.
Menetdinamika szabályozás, vákuumszivattyú
A menetdinamika szabályozást a korszerűbb autókon használják, ha az autó egyik oldalán nagyobb gyorsulást érzékel a rendszer, akkor lassítással avatkozik be a stabil úttartás érdekében.
A vákuum szivattyú egy fékezést segítő eszköz, mely a pedálerőt erősíti fel, hogy a főfékhengerre még nagyobb fizikai erő érkezzen.
A vákuumszivattyú membrán a vákuum szivattyúkban fordul elő, de más folyadékot, illetve üzemanyagot szállító rendszerben is előfordul.
A vákuumszivattyú tömítés a rendszerben lévő légnyomást zárja el a külső légnyomástól.