A fék mechanikai alkatrészek a fékrendszer másik igen nagy csoportja. Ezen alkatrészek között találjuk meg a féktárcsát, fékbetétet és a fékdobot, fékpofát is, vagyis minden olyan alkatrészt melyek a járművek mozgásának a lassítására, megállítására és esetenként álló helyzetben való rögzítésére szolgálnak. Ezt súrlódással tudják megoldani, mert ilyenkor autó mozgási energiája átalakul hőenergiává és az autó végül megáll. A súrlódás miatt természetesen ezen fék mechanika alkatrészek kopnak, elhasználódnak. Javasoljuk, hogy minden szervízelés alkalmával ellenőriztesse féktárcsák, fékbetétek, fékdobok, fékpofák állapotát. Ha a féktárcsákon erős bordázott részt lát, vagy a fékbetétekre szerelt akusztikus kopásjelző hangot ad azonnal cserélni kell őket. Több modell esetében elektronikus kopásjelző van beépítve, ilyenkor a műszerfalon felvillanó jelzőlámpa tájékoztat a kötelező cseréről.
Az autók, illetve más gépjárművek fékberendezésének feladata az adott gépjármű sebességének hatékony lelassítása, biztonságos megállítása, és például parkoláskor vagy más fontos esetekben a gépjármű álló állapotban való megfelelő rögzítése.
Az úgynevezett üzemifék szerkezetet vagy berendezést a gázpedál bal oldalán lévő fékpedállal hozhatjuk működésbe, míg a rögzítőféket, vagy ismertebb nevén kéziféket kézzel hozzuk működésbe, illetve kapcsoljuk ki.
A lábbal működtetett üzemifék hidraulikus rendszerű, míg a kézifék teljesen mechanikus szerkezet.
A fékberendezés alapvető részei
Az üzemifék rendszerét a biztonság növelése miatt kétkörösre tervezik, így ha az egyik kör el is romolna, a másikkal még teljesen biztonságosan megállíthatjuk az autót.
A fékek főbb részei:
A fékek működtetéséhez szükséges csőrendszert hidraulikus fékfolyadékkal töltik fel, melynek belső nyomása bizonyos mértékben változó.
A kétkörös fékberendezésben főfékhengert és abban dugattyúkat találunk, melyek az első és hátsó kerekekhez szabályozottan juttatják el a fékerőt.
A dugattyúk a csőrendszereken keresztül a fékhengerekig juttatják el a féknyomást, itt a folyadék nyomása a fékpofákat hozzányomja a féktárcsákhoz, illetve a fékdobokhoz.
A rögzítőfékek esetében általában fékhuzalon keresztül blokkolhatók a féktárcsák, vagy fékdobok. A legtöbb esetben a hátsó tengelyen lévő két kereket rögzítik.
A kerekekhez kapcsolódó mechanikus fékszerkezetek
Az autók kerekeit fékpofával ellátott tárcsafékekkel, vagy - egyre ritkább esetben - dobfékekkel fékezik.
A fékdob maga acélöntvény, belül sima, kívül pedig bordázott, ami a hűtését segíti elő. Karbantartva, 15 ezer kilométerenkénti ellenőrzéssel 150 000 kilométert is kibírnak.
A fékdobokhoz fékpofa készletet, két darabot alkalmaznak, ezek a leginkább kopó alkatrészek a fékbetétek mellett.
A féktárcsák hatékonyságukban jobbak a dobfékeknél, viszont élettartamuk jóval kisebb, a legtöbb esetben a 100 ezer kilométert meg sem közelíti. A féktárcsákra szorulnak rá fékezéskor a fékbetétek, melyek a féktárcsáknál hamarabb elkopó alkatrészek. A fékbetétekhez a korszerűbb modelleknél fékkopás visszajelző is tartozik.
Egyéb mechanikai fék alkatrészek
Az automatikus utánállítás teszi lehetővé, hogy a fékpofák minden pillanatban mindig ugyanolyan távolságra legyenek a féktárcsáktól.
A fékpofa rugók a fékbetéteket húzzák vissza a fékdobtól, amikor a fékhatás megszűnik.
A kézifékkar behúzásával rögzítjük az autót álló helyzetben.
A féknyereg vezető csavar a féknyereg megvezetésére szolgál, ehhez gumi és műanyag alkatrészek is csatlakoznak.
Féknyereg dugattyú a fékmunkahengerben mozgó alkatrész, ez szorítja rá a fékbetéteket a forgó féktárcsákra, mindezeket az úgynevezett féknyereg fogja össze, illetve ehhez rögzül az összes előbb említett alkatrész.
Nagyteljesítményű fékbetétek is vásárolhatók, persze ezek leginkább nagy teljesítményű autókhoz, sportkocsikhoz, luxusautókhoz érdemes beszerelni, de aki szereti a sportos vezetést annak is megérheti a nagyobb biztonság.