Az autó használata során találkozni fogunk az első fékbetétek elhasználódásával, és mivel ezen alkatrészek nem javíthatók, így csak cserével lehet orvosolni a problémát. Az első fékbetétek széles márkakínálatát találhatja meg a Fékmester webáruházában és több kiváló márka közül is választhatunk akciós áron online áruházunkból. Az első fékbetétek esetén minden doboz 4db fékbetétet tartalmaz, és egyes esetekben a doboz tartalmazza a beszereléshez szükséges tartozékokat is. Egyes modellek esetén több fékbetétet is megtalál katalógusunkban így ilyenkor a feltüntetett méretek alapján kell beazonosítani a terméket. Fontos, ha megrendelés alkalmával megjegyzés mezőben megadja az autó alvázszámát mi leellenőrizzük Önnek, hogy megfelelő terméket rendelhessen.>
A fékbetét anyaga nagy súrlódási erőket kelt és meggátolja a berágódást. A fékbetétekre ezt az anyagot általában ragasztással viszik fel, de egy sport betétek esetében szegecseléssel.
Általában szerves fékbetéteket alkalmaznak, de nagy igénybevétel esetén szinterelt fékbetéteket is. A szerves anyagú fékbetétek gyártásakor ásványi, fémes, kerámia vagy szerves anyagú, porszerű vagy szálas súrlódóanyagokat kötnek meg töltőanyagokkal, pl. vas-oxiddal, és síkosítóanyagokkal, pl. kokszport szerves kötőanyagokkal, pl. műgyantával. A régebben használt azbeszt súrlódóanyag ártalmas az egészségre, ezért helyette manapság a következőket használják:
- szerves szálak, pl. szén- és aramidszálak
- fémszálak, pl. fémszövet
- szervetlen szálasanyagok, pl. üvegszálak
A fékbetét elhasználódása nem léphet túl egy bizonyos határt. A fékbetét fém lapja semmiképpen sem érintkezhet a féktárcsával, hiszen ez a féktárcsa sérüléséhez vezetne. Legtöbb fékbetétet ellátnak akusztikus kopásjelzővel, vagy már az újabb típusokat elektronikus kopásjelzővel, hogy figyelmeztessék az autótulajdonost, hogy a fékbetét cseréje szükségessé vált.
Néhány tipikus fékbetét hiba:
1)
A fékbetét súrlodó felületén a féktárcsa anyagából származó fémes bemaródások láthatók.
Jelenség általános oka:
A féktárcsát hirtelen erős vízsugár érte, amely nagy hőmérséklet csökkenéshez vezetett és jelentősen csökkentette annak hőmérsékletét. Ez a féktárcsa felületén nagy feszültséget okoz, ami külső felület felpattogzását eredményezi. Ezek a fémlemezkék láthatók később a fékbetét felületébe ágyazódva. A jelenség erősödik a gyakori, rövid ideig tartó intenzív fékezések alkalmából, valamint, ha féktárcsa túlzott tengely irányú excentritást mutat, vagy ha a féktárcsa a munkafelületének rétegvastagsága helyenként jelentősen eltérő.
Megoldás:
Ha a fékbetétet ilyen jellegű károsodását más rendellenes jelenségek is kísérik, ami adódhat pl. a féktárcsa sérüléséből is, akkor ajánlott a féktárcsa és a fékbetét cseréje.
2)
A fékbetét fémrésze a vaslap látható eldeformálódást szenved.
Jelenség általános oka:
A fékbetét a féknyereggel együtt mozog annak rögzítő csapjain a biztosító rugós lemezek gátolják a fékbetét szabad mozgását. A „szerelő” nem ellenőrizte beszereléskor és annak ellenére, hogy előírás szerint a fékbetétnek szabad mozgást kellene hagyni, beszerelte ezeket a biztosító lemezeket.
Megoldás:
Feltétlen cserélni kell a fékbetétek mindkét keréknél, valamint pontosan meg kell határozni a fékbetét vaslap deformításának az okait. Ajánlatos féktárcsa ellenőrzése is.
3)
A fékbetét súrlódó felületének anyaga egyenetlenül ferdére kopott.
Jelenség általános oka:
- a fékbetét nem tud szabadon mozogni a féknyereg vezető sínjein.
- sérült a féknyereg, görbe a féknyereg tartó, elgörbült rögzítők, vagy rugós biztosító lemezek.
- több munkahengeres féknyereg esetén, megszorult fékdugattyú.
Megoldás:
Meg kell állapítani. és el kell hárítani a fékbetét ferde kopásának az okait. Amennyiben a fékbetét rugós biztosító lemezeivel kapcsolatban kétségek merülnek fel, akkor azokat ki kell cserélni. A ferdekopás okainak elhárítása után ki kell cserélni a fékbetéteket is.
4)
A fékbetét féktárcsával érintkező felülete részlegesen, vagy teljesen elszenesedett, esetleg fehér, világos barna, vagy szürkésbarna elszíneződés látható rajta.
Jelenség általános oka:
A fékbetét túlmelegedett és ennek következtében a betét anyagában található gyanta részben kiégett belőle. A fékbetét túlmelegedése az alábbiak miatt következhet be :
- a fékbetét szabad mozgása nem biztosított a féknyereg vezető sínjein/csapjain
- a fék hidraulikus dugattyúja nem tér vissza megfelelően az alaphelyzetbe
- a fék túl hosszú ideig történő használata, pl. lejtőkön, szerpentinen
- gyakori fékezések, legfőképpen nagy sebességről történő fékezéseknél
- a fék kihűlését egyéb körülmények akadályozzák, pl. nem megfelelő konstrukciójú
Megoldás:
Ellenőrizni kell, hogy a fékbetétek túlmelegedését mi okozza, a féknyereg meghibásodása, vagy sérülése, esetleg egyéb műszaki körülmény. Ha a fékbetéteken egyértelműen látható égési nyomokat lehet felfedezni, akkor azokat ajánlatos kicserélni. Viszont, ha a járművet sportolási célokra használják, akkor mérlegelni kell a sport fékrendszerek alkalmazását.
5)
A fékbetét felső vékony rétegének anyagstruktúrája megváltozott, üveg kemény lett és repedezett.
Jelenség általános oka:
A hiba oka a fékek túlmelegedése, a rövid ideig tartó erős fékezések alkalmával jön létre főként, ha gyakran ismétlődik.
Megoldás:
Megfelelő fékhasználat mellett a fékbetétek üveges felülete lekopik, de erős elüvegesedés esetén csere szükséges.
6)
Ugyanazon kerekek külső és belső fékbetétei eltérő mértékben kopnak, egyik kevésbé, mint a másik. Érdemes összehasonlítani egy másik kerék fékbetéteivel.
Jelenség általános oka:
- a fékbetét szabad mozgása a nem biztosított a féknyeregben, vagy a fék hidraulikus dugattyúja nem megfelelően tér vissza alaphelyzetbe és ez okozza egy, vagy fékbetét állandó súrlódását a féktárcsához.
- a nehezen működő fék munkahenger dugattyú, főként alacsony féknyomásnál nem
mozdul a fékdugattyú.
- a tény, hogy egy fékbetét túlzottan elkopott, vagy éppen alig kopott, attól is függ,
hogy féknyereg „merev”, vagy „csúszó” kivitelű.
Megoldás:
Minden keréknél külön ellenőrizni kell a fékbetétek megfelelő, szabad mozgását a féknyeregben, illetve ellenőrizni kell a fékmunkahengerek helyes működését, hogy nincs-e valamelyik dugattyú beragadva. Ha valamelyik fékbetét vastagsága már közel jár a megengedett legvékonyabbhoz, akkor ki kell cserélni őket.
A Fékmester fék mechanikai alkatrészek webáruházában megtalálhatja a legjobb első fékbetét márkákat, mint pl. ATE, TEXTAR, TRW, ZIMMERMANN, BOSCH, BLUE PRINT, BREMBO, DELPHI, FERODO, MEYLE, FEBI, VALEO
Autójához természetesen megtalálhatja a hátsó fékbetéteket is kedvező árban.