A fékek a járművek mozgásának a lassítására, megállítására és esetenként álló helyzetben való rögzítésére szolgáló szerkezet.
Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, fékdob + fékpofa, féknyereg, fékcsövek, főfékhenger, fékmunkahenger, fékerőszabályzó, fékszervó (fékrásegítő).
A fék a mozgó részek kinetikus energiáját általában súrlódás közvetítésével hővé alakítja, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről.
A fékalkatrészek az autóalkatrészek közül az egyik legnagyobb igénybevételnek vannak kitéve. Ezért is nagyon fontos a fékrendszer rendszeres ellenőrzése, hogy pontos képet kaphassunk a fékek állapotáról.
Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a fékbetétek, fékpofák, féktárcsák és fékdobok.
A féktárcsa öntöttvasból, temperöntvényből vagy acélöntvényből készül.
A különösen nagy igénybevétel miatt az első fékeknél, belső szellőzésű féktárcsákat alkalmaznak. Ezekben sugárirányú légcsatornák vannak, amelyek kialakítása következtében forgás közben ventillátorhatás lép fel. Egyes esetekben a fékfelületen is vannak további furatok vagy marások, így fékezés közben a hőmérséklet kicsi marad, és fékezés után gyorsan lehűl. A furatok vagy marások miatt a fékezéskor keletkező fékpor is hamarabb eltávozik és emiatt sokkal nagyobb a fékhatás.
A fékbetét anyaga nagy súrlódási erőt kelt és meggátolja a berágódást. A tárcsafék betéteknél az acél betéthordozókra ragasztják a súrlódó anyagot. Általában szerves fékbetéteket alkalmaznak.
A szerves anyagú fékbetétek gyártásakor ásványi, fémes, kerámia vagy szerves anyagú, porszerű vagy szálas súrlódóanyagokat kötnek meg töltőanyagokkal pl. műgyantával. Régebben gyakran használtak azbeszt súrlódóanyagot, de ez ártalmas az egészségre ezért a mostani fékbetéteket esetén már a következőket alkalmazzák pl. szén- és aramidszálak, fémszövet, üvegszálak.
Fékdob és fékpofa:
A mai legtöbb autóban már csak a hátsó tengelyeken alkalmaznak fékdobos fékeket (bár márt ezt is legtöbb modellnél kisebb átmérőjű tömör féktárcsákra cserélték). A fékpofa fékezéskor a fékmunkahengereknek köszönhetően neki nyomódik a fékdob belső felületének és ezáltal jön létre súrlódás amely lelassítja a járművünket. A fékdobos fékeknek nincs olyan hatásfoka mint a tárcsaféknek, ezért is alkalmazzák csak az autók hátsó tengelyénél.
Mikor érdemes cserélni a fékbetéteket és féktárcsákat?
A féktárcsák esetében minden gyártó megad egy minimum kopási vastagságot, ha a tárcsa eléri ezt a vastagságot, mindenféleképp javasolt a féktárcsa cseréje. A minimum vastagság alá azért nem szabad koptatni a féktárcsát, mert ilyenkor már olyan vékony az anyag vastagság, hogy a féktárcsa sokkal jobban felmelegszik fékezéskor és ilyenkor már a fékhatás sem megfelelő.
A féktárcsákat akkor is érdemes cserélni, ha maga a tárcsa felülete nem egyenletesen kopott (borázott) vagy a féktárcsa szélénél egy „váll” képződése látható.
A fékbetétek cseréjét akkor kell végrehajtani, ha a súrlódó rész a fékbetéten a megengedett vastagság alá kopott. Erre legtöbb fékbetét esetén egy egyszerű akusztikus kopásjelző figyelmeztet (a fékbetét szélén rögzítve van sima vas lemez, mely hozzá ér a tárcsához és ez egy erős fémes hangot ad) vagy legtöbb autóban már ez is egy elektronikus kopásjelző van beszerelve, mely ha hozzá ér a féktárcsához, a műszerfalon egy jelző lámpa figyelmeztet.
Általában minden második fékbetét csere esetén a féktárcsa cseréje is javasolt, de erről mindig érdemes meggyőződni, hisz a féktárcsa kopása is erősen függ a vezetési stílustól.
Fékolaj cseréje is fontos?
Sokan elfelejtik, de a fékolaj is fontos része a fékrendszernek. A fékolajas egy speciális hidraulika olaj, hisz ennek köszönhető, hogy a fékpedálon kifejtett erő eljut a hidraulikus elemekhez. A féknyergek és a fékmunkahengerek nagy hőnek vannak kitéve, ezért a fékolajok is folyamatosan elhasználódnak. Erősebb fékezések után a (meredek lejtő, vészfékezés) fékolajban buborékok képződhetnek, mely rontja a fékolaj hatásfokát. A friss fékolaj sokkal nagyobb fékerőt eredményez, így évente érdemes ellenőriztetni a fékolaj forráspontját.
A Fekmester.hu weboldalunkon megtalálható minden olyan alkatrész, mely szükséges egy teljes fékcsere elvégzéséhez. A Fekmester.hu által forgalmazott első vonalas gyári minőségű fékalkatrészek: ATE, BREMBO, BOSCH, FERODO, TEXTAR, TRW, ZIMMERMANN, JURID. Cégünk, más fékalkatrészeket is forgalmaz-, melyek ugyan úgy gyári méretpontosak, de futásteljesítményben kevesebbet teljesítenek, viszont sokkal kedvezőbb áron érhetők el: ABS, DELPHI, LPR, MINTEX, NIPPARTS, QH, REMSA, ROADHOUSE, SCT.
Milyen fékalkatrészeket érdemes választani, ill. mi alapján válasszunk?
Én személy szerint mindenkinek azt javaslom, hogy az autó súlyától, ill. a vezetési stílustól függően érdemes választani.
Egy kisebb súlyú autóhoz normál vezetési stílus mellett, de akár egy középkategóriás autó estén is, de mindenféleképp normál vezetési stílus esetén már tökéletes egy közép kategóriás fékalkatrész is pl. ABS, DELPHI, LPR, MINTEX, NIPPARTS, QH, REMSA, ROADHOUSE.
Nyugodtan mondhatom, hogy ezen termékek is tökéletes fékhatást eredményeznek és igen megbízhatóak.
Ha valaki szeret az átlag feletti sportossággal vezetni én már mindenféleképp csak ez első kategóriás utángyártott termékeket javaslom pl. ATE, BREMBO, BOSCH, FERODO, TEXTAR, TRW, ZIMMERMANN, JURID. Ezek közül egy-kettőnek az ára már igen kedvező, ilyen pl. a német ZIMMERMANN, német TRW vagy a sokak által kedvelt TEXTAR, BREMBO.
Mindenféleképp ezeket a márkákat javasoljuk akkor is, ha sokat közlekednek autópályán és elég sokat előfordul a nagy sebességről való többszöri hirtelen fékezés, az ilyen igénybevételt az alap tárcsák nem igazán bírják.
Azoknak, akik igazán sportosan vezetnek és többre vágynak fékhatás terén, mint az autó gyári értékei, akkor az angol EBC termékeket javasolnám. Ezen termékekből is csak a sport és utcai sport változatokat, melyek a fékbetéteknél Greenstuff, Redstuff, Yellowstuff és hozzá a Turbo Groove féktárcsákat.
Az EBC termékekről a következő oldalon tájékozódhat: EBC sport féktárcsa és fékbetét
Féktárcsa hiba?
A féktárcsák esetében az egyik legáltalánosabb hiba, a féktárcsa rázása-ütése. Ez sajnos, nyugodtan mondhatom sokszor nem a tárcsa hibája, hisz egy alacsonyabb minőségű termék egy nagyobb igénybevételt nem visel el, ezért is érdemes a féktárcsa márkáját a vezetési stílushoz kiválasztani, (Bátran forduljon hozzánk) de más problémák is lehetnek, ezért javasoljuk egy régebbi cikkünk elolvasását is.
Féktárcsa rezgése, ütése
A kormánykerék remegése
Fékremegés
Hogyan oldjuk meg a fékrázását véglegesen?
Mi az a fékgyengülés?
Pro Cut Esztergálás
A fékbetétek és féktárcsák kikereséséhez használja fékbetét vagy féktárcsa katalógusunkat vagy bátran kérjen árajánlatot.