A főtengelyt és vezérműtengelyt összekötő szíjat nevezzük vezérműszíjnak. Ezen szíjak nagyon nagy igénybevételnek vannak kitéve, így nagyon fontos kiváló minőségű alkatrészek közül válasszon. A vezérműszíjak széles márkakínálatát találhatja meg a Fékmester szíjak, görgők, vezérműszíjak webáruházában és több kiváló márka közül is választhat akciós áron online áruházunkból. A vezérműszíj elszakadása esetén a motor működése összeomlik, így fontos, hogy az autó szervizkönyvében előírt futásteljesítmény után cseréljük. A vezérmászíjak nem sima ékszíjak, hanem keresztbordák találhatok rajta, ezért sokan úgy ismerik, hogy keresztbordás szíj. Ezek a keresztbordák kapaszkodnak bele a főtengelyen és vezérműtengelyen található bordás kerekekbe.
A motorvezérlése feladata, a friss keverék beszívási időpontjának és időtartalmának vezérlése és közben a kipufogógázok kibocsátási időpontjának és időtartalmának a vezérlése.
A főtengely által hajtott vezérműszíj hajtja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását vezérli, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze, de a dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút is a vezérműszíj hajtja. A vezérműszíj megfeszítésére szolgál a feszítőgörgő, és sok esetben egy vagy több vezetőgörgő is része a vezérlésnek. A mai korszerű motoroknál, szinte mindig a vezérműszíj hajtja a vízpumpát is.
A vezérműszíj egy fejlett technológiájú kompozit, üvegszálból és kevlárból készül, külsejét vászonburkolat fedi. Magas hőállóságán kívül a vezérműszíj kidolgozása révén lehetővé teszi a nyomaték illetve a befecskendezési nyomaték okozta rezgések elnyelését. A speciális kezelések révén a kopás hatásai korlátozhatók és a szíj ellenálló az olyan agresszív szennyeződésekkel szemben is, mint az olaj, üzemanyag vagy hűtőfolyadék kilökődés.
A vezérmászíj előnye: a kicsi tömeg, kicsi zaj, kenést nem igényel, és természetesen az előállítási költsége is kedvezőbb a láncokhoz képest. A vezérműszíjak viszont nagyobb odafigyelést igényelnek, így megtett kilométer (minden autónál más és más) és legalább 5 évente érdemes lecserélni ezen alkatrészeket.
Sokakat ijesztgetnek azzal, hogy majd amikor a szíj elszakad akkor majd…… :)
Én mindenkinek ugyan azt mondanom el, hogy egy szíj nem szakad el magától, ilyen jellegű különbség nincs egyes gyártók között.
Viszont érdemes megfogadni egy pár tanácsot:
1) olyan szervizbe vigyük a kocsit, ahol van megfelelő speciális szerszám egy vezérmészíj csere elvégzéséhez (már nem azt a világot éljük, amikor egy csavarhúzóval meg lehet oldani mindent)
2) na csak szíjat cseréltessünk, hanem az összes görgőt is, mert a szíjszakadás bizonyítottan mindig azért következik be, mert a görgők megragadnak, szétesnek
3) a vezérlésnek része a vízpumpa is, akkor mi mindig azt javasoljuk, hogy cseréltesse ki azt is egyúttal
PTFE (teflon) vezérműszíj technológia
Egyre gyakrabban találkozhatunk manapság olyan autókkal, amelyeket PTFE (teflon) vezérműszíjjal szereltek. Sok autó esetében teflon vezérműszíj mind az eredeti felszerelés, mind a pótalkatrészek piacán is egyre gyakoribb.
Miért PTFE (teflon) vezérműszíj?
Az egyre magasabb terhelések és a 120C-ot is meghaladó átlagos motor üzemi hőmérséklet mellett a fogasszíj minél hosszabb élettartalma egyre fontosabb.
Mitől jobb egy teflonos fogasszíj?
A teflon bevonat hozzáadása a szíj fogazott és/vagy hátoldalán csökkenti a súrlódást, illetve a kopást, javítja a kopásállóságot, és alacsonyabb zajszintet eredményez.
A PTFE (teflon) bevonatú szíjak is különböző, általában fekete vagy fehér színekben készülnek. A szín befolyásolja a funkciót.
A Fékmester webáruházában megtalálhatja a legjobb vezérműszíj márkákat, mint pl. CONTITECH , GATES , SKF, DAYCO, INA
Vezérmuszíj csere tájékoztató.