 |
A futómű funkciója?
Az autó felfüggesztési rendszere kapcsolja össze az úttesten haladó kerekeket az autó felépítményével ill. karosszériájával. A futómű a gépjárművek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekből áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.
A futóművek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit, a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is.
|
A futómű egyes elemeinek mi a szerepe?
- Rugók és stabilizátor elemek
Ezek a futóműalkatrészek támasztják alá a gépjármű súlyát, így megfelelő magasságban tartják a karosszériát az úttesthez képest. A rugó eközben még az úttest egyenetlenségeiből adódó hatásokat is csillapítja
- Lengéscsillapító
A lengéscsillapító fő funkciója a felépítmény és a kerekek lengésének a csillapítása és ezzel a kerekek és az úttest közötti állandó kapcsolatot biztosítják.
- Lengőkarok, gömbtámaszok, szilentblokkok
A futóműalkatrészek ezen elemei összekötik a kerekeket az alvázzal illetve az önhordó felépítménnyel. Átviszik egyrészt a jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, másrészt a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit a felépítményre. A futómű beállításának optimális értékeit a gyárak minden típushoz pontosan megadják. Ezen előírások elhanyagolása, rossz beállítása rendellenes gumikopáshoz, a futómű idő előtti rongálódásához vezethet.
- Kormányzás alkatrésze, gömbfejek, összekötők
A kormányműben létrehozott mozgások továbbvezetését végzik a első kerekek felé.
Cikkünkben a futóműalkatrészek két fontos elemével foglakoznánk a továbbiakban, a spirálrugó és lengéscsillapító alkatrészekkel.
 |
Hogyan működik a rugó?
Bármilyen típusú is a rugó, torziós, spirál- vagy laprugó, minden esetben egyedül a rugó támasztja alá a gépkocsi súlyát, és tartja fenn a karosszéria és az úttest közötti megfelelő távolságot. A rugó ezért teljesen elnyeli és tárolja az úttest és a karosszéria közötti mozgásból eredő energiát.
|
Hogyan dolgoznak együtt a rugók és lengéscsillapítók?
Miután a mozgási energiát a rugó összehúzódva elnyelte és tárolta, kirugódással igyekszik ettől megszabadulni. Ezáltal olyan lengés jönnek létre, amely destabilizálná a járművet, ez nagy veszélyt és eközben kényelmetlenséget is jelentene. Az ilyen hatások megelőzésére iktatják be a lengéscsillapítót a futóműbe. Így a lengéscsillapítók az úton tartják a kerekeket, stabilizálják a karosszériát és kényelemérzést is biztosítanak.
|
 |
Hogyan működik egy lengéscsillapító?
A lengéscsillapító leegyszerűsítve, egy egyszerű olajszivattyú. Amikor is a lengéscsillapító szárán egy dugattyú található, ami a lengéscsillapító házában mozog és eközben ez a ház olajjal van feltöltve. A lengéscsillapító szárát mozgatva, a dugattyún lévő pici furatokon keresztül az olaj a dugattyú felső részéről az alsóba préselődik ill. az ellenkező irányú mozgáskor az alsóból a felső részbe préselődik. Mivel ezek a furatok egyszerre csak kevés olajat engednek át, így ez lelassítja a dugattyút, ezáltal a rugó és felfüggesztés mozgását is.
|
A lengéscsillapítók főbb feladatai?
- A rugó és felfüggesztés mozgásának a szabályozása.
- A kormányozhatóság és fékezés állandó biztosítása.
- Az idő előtti gumikopás megelőzése.
A lengéscsillapítás lehet egy- vagy kétirányú. Általánosan elterjedtek az aszimmetrikus kétirányú lengéscsillapítók. Berugózáskor csekély, kirugózáskor viszont igen erőteljes csillapítóerőt fejtenek ki.
Hogyan tudjuk megállapítani, hogy a rugók meghibásodtak?
- A legáltalánosabb a szemrevételezés, mivel a rugók leggyakoribb meghibásodása a törés illetve a korrodáció.
- A rugók esetében a másik legáltalánosabb hiba a rugó anyagának "kilágyulása". Tünete a karosszéria és az úttest közötti magasságának csökkenése. Ez sokszor nagyon kellemetlen, mivel ha többen ülnek az autóban, akkor a gumiabroncs beleérhet a doblemezbe, illetve a csökkent hasmagasság is okozhat gondot.
Hogyan tudjuk megállapítani, hogy a lengéscsillapítók meghibásodtak?
- Ha a lengéscsillapítóból szemmel láthatóan folyik az olaj, akkor már biztosra vehetjük, hogy hibásak, de legalább is nagyon gyorsan ezt követően teljesen tönkremennek.
- A másik általános otthoni ellenőrzési forma, ha az autó elejét és hátulját megpróbáljuk meghintáztatni. Ha a karosszéria 1-2 lengés után nem áll vissza nyugalmi állapotba, akkor puhák a lengéscsillapítók.
- A gumiabroncsok nem egyenletes kopása "kagylóskopás" esetén, már gyanakodni lehet a lengéscsillapítók meghibásodására.
- Ha a lengéscsillapítókon, kívülről látható külsérelmi nyomok fedezhetők fel. Eltörött rugótányér rész, repedések a rögzítő helyeken, sérült szilentblokkok, eldeformálódott házrész vagy szár, sérül szimmering rész.
- Fékezésnél az autó eleje nem ül be stabilan, vagy nagyobb sebességgel való haladáskor az autó eleje vagy hátulja nagyobb kanyarokban elpattog.
A legegyszerűbb vizsgálati módszer, ha próbapadon méretjük meg az autónk lengéscsillapítóinak az állapotát. A kapott eredményekből megállapíthatjuk, ha a lengéscsillapítóink 100-60% közöttiek, akkor nagyon jók. Ha már csak 60-40% akkor csak jók, 45-30% estén már gyengék és 30% alatti eredmény esetén már elégtelenek és nagyon veszélyesek is.
Mindenféleképp érdemes fokozottan odafigyelni a lengéscsillapítók megfelelő állapotára, mert nem csak anyagilag kerül sokba. Az idő előtt elkoptatott gumik, futóműalkatrészek cseréje is lehet számottevő. Nem utolsó sorban: rendkívül veszélyes hibás lengéscsillapítóval autózni, kockára téve magunk és más testi épségét. A hibás lengéscsillapító miatti elpattogástól nő a fékút és a kanyarokban is kifele csúszik az autó eleje vagy hátulja, ami igen kellemetlen és balesetveszélyes.
Milyen lengéscsillapítókat, spirálrugókat érdemes választani, ill. mi alapján válasszunk?
A spirálrugók esetében sokkal könnyebb segítséget nyújtani, hisz nagyon sok spirálrugó azonos gyártótól származik, ilyen pl. a Kilen, Roc, Lesjöfors ami ugyanattól a svéd gyártótól származnak és kiváló minőségűek.
A svéd rugók az egyik legjobb minőségű termékek, de bátran ajánlanám még a japán Kayaba és német Spidan és Suplex spirálrugókat is.
Természetesen, ezen kívül több olyan kedvező árú spirálrugó márkát is tudunk szállítani, amelyet bátran ajánlok, a kocsi összsúlyát is figyelembe véve, ilyen CS Germany, Kamoka, Magnum, Topran, Hanspries, Starline, D&D.
A lengéscsillapítók esetében négy igazán nagy márka az amit nyugodtan ajánlok mindenkinek: a japán Kayaba, német Sachs, a belga Monroe és a német Bilstein.
Ezek kiváló minőségű alkatrészek, a gyártó kettő év garanciát vállal a termékekre. A Monroe márkán belül létezik a Reflex technológiás lengéscsillapító, amire a gyártó három év garanciát vállal, amely egyedülálló a lengéscsillapítók között. Itt meg kell említenem, hogy bármelyik lengéscsillapító gyártót is nézzük, csak akkor vállalnak garanciát a termékekre, ha párban cserélik.
Ezeken kívül viszont több olyan lengéscsillapító márka is elérhető a piacon, amelyek kedvezőbb árúak melyeket teljesen bátran ajánlunk Önöknek, ilyen a Meyle, Kamoka, Delphi, Marelli, Optimal, Japanparts, Nipparts. Ezek esetében is kettő év garanciát biztosít a gyártó a termékekre.
|