A generátornak hatalmas szerepe van abba, hogy az autónkkal el tudjuk jutni az egyik helyről a másikra, sőt már az elindulásban is óriási szerep jut neki. Ahhoz tehát, hogy közlekedni tudjuk, fontos a jól működő generátor, ám ahogy minden más alkatrész, ez is meghibásodhat, és lényegese hogy generátor hiba jeleit időbe felismerjük.
Ahogy az autók egyre inkább modernizálódtak, úgy az alkatrészek elektromos energiaigénye is egyre nagyobb lett, így pedig a generátorok szerepe is felértékelődött. Mivel a funkciójuk az, hogy újrahasznosítsák azt az elektromos energiát, amit az akis vezetés közben használ, nagyon fontos, hogy egy esetleges meghibásodásnál időben felismerjük, hogy most bizony a generátorral van baj. Ha ugyanis nem jó a generátor, az akkumulátor is csak mérsékleten fog működni.
Bár az akkumulátor élettartama 4-5 év, a generátoré lényegesen több. Az szakemberek véleménye is az, hogy általában a generátor az autó teljes élettartama alatt kitart, ugyanakkor vannak esetek, amikor ez nem egészen így van. Bár generátor strapabíró szerkezet, de mégis megeshet, hogy valamiért meghibásodik. Elöregedni alapvetően nem fog, de hibák, ahogy más alkatrészek esetében is, természetesen jelentkezhetnek, és nem árt, ha időben felismerjük ezeket.
Amikor a generátor meghibásodik, annak bizony vannak jelei, melyeket, ha időben azonosítunk, akkor elkerülhetünk egy komolyabb meghibásodást. Vannak olyan generátor hiba jelek, melyek egyértelműen arra utalnak, hogy ez az alkatrész a hibás, de vannak olyanok is, melyek akár akkumulátor gondra is utalhatnak. Lássuk, melyek a leggyakoribb jelzések, melyek megjelenése esetén gyanakodhatunk arra, hogy baj van a generátorral.
• A töltés visszajelző lámpa felvillanása a műszerfalon: a legnyilvánvalóbb jelek közé tartozik, ha a műszerfalon felvillan a töltés visszajelző lámpácska. Persze a lámpa fel fog villanni, amikor beindítjuk a motort, ez teljesen normális, de ez jellemzően ilyenkor el is tűnik. Ha azonban nem alszik ki a lámpácska, hanem égve marad, akkor mindenképp célszerű ellenőriztetni a generátort, mert valószínűleg valami gond van vele.
• A világítás fényereje gyengül: amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a műszerfalon lényegesen gyengébb a világítás fényereje, mint amit megszoktunk, akkor generátorhibára érdemes gyanakodni. Akár a fényszórók fénye is gyengébb lehet, bár ezt akkumulátor hiba is okozhatja.
• Nem vagy lassan reagálnak az elektromos berendezések: mivel a generátor felel az elektromos alkatrészek energiaellátásáért, ezért ezek nem megfelelő működéséből is következtethetünk generátor hibára. Ha például azt tapasztaljuk, hogy nem tudjuk le vagy felhúzni az ablakot, netán igen, de lényegesen lassabban, mint kellene, vagy az elektromosan állítható visszapillantó tükör reakcióideje sem megfelelő, akkor célszerű generátor ellenőrzést kérni.
• Haldokló akkumulátor: az is utalhat generátor hibára, ha az akkumulátor nem működik megfelelően. Mivel az akkumulátornak is van élettartama, lehet, hogy épp elérte annak határát, és nincs már benne annyi energia. Az sem ritka, hogy lemerül, mert mondjuk, égve hagytuk a világítást. Érdemes megpróbálkozni egy újratöltéssel, szükség esetén pedig egy cserével. Ha ezután is tapasztaljuk a fent felsorolt hibajeleket, mint a gyenge fényerő, vagy a lassan reagáló ablakok, akkor valószínűleg a generátor a ludas.
• Égett gumiszag: ha valamilyen fura szak csapja meg az orrunkat az autóból, az sosem jó jel, az égett gumiszag pedig generátorhibára is utalhat. A generátort ugyanis egy szíj hajtja meg, ha pedig ez a szíj nem foroghat szabadon valamiért, akkor az intenzív hő miatt éghet a gumi, ennek pedig lesz egy kellemetlen szaga. A szag tehát egy fontos generátor hiba jelzés, melyet érdemes komolyan venni, és utána járni, mi is okozza.
• Szokatlan zajok: amennyiben csikorgó, visító hangot hallunk, akkor az többféle hibára is utalhat, többek között a generátor meghibásodás jele is lehet. A generátor meglehetősen összetett, számos elem alkotja, melyek elhasználódása vagy meghibásodása okozhat ilyen zajokat.
Amennyiben a fenti hibákat bármelyikét is észleljük, célszerű azonnal felkeresni egy szerelőt, és kideríteni, hogy pontosan mi okozza a gondot. Megeshet persze, hogy egyes hiba jelek megtévesztőek, és nem a generátorral van gond, de mivel azzal is lehet baj, érdemes arra is vetni egy pillantást, ha már elvittük az autót a szerelőhöz. Amennyiben kiderül, hogy a generátor volt a ludas, akkor érdemes rákérdezni, hogy javításra vagy cserére van-e szükség.
A generátor alapvetően nem túl bonyolult berendezés, van lehetőség a felújítására, javítására. Közel sem biztos, hogy az egész generátort ki kell dobnunk, hiszen a generátor hiba jelek csak arra utalnak, hogy a generátorral van gond, de azt nem tudhatjuk pontosan, hogy melyik elemével. Megeshet, hogy csak egy alkatrésze felelős a gondokért, és csak azt kell kicserélni, mert például elhasználódtak a kefék elhasználódtak, az egyenirányító, vagy a szabályozó.