Kevés bosszantóbb dolog van az autókkal kapcsolatban, mint amikor sietünk valahova majd az autóba beszállva elfordítjuk a slusszkulcsot és az autó nem indul. Sok oka lehet ennek, a gyújtógyertya meghibásodásától az aksiig, a gyújtáskapcsolótól az elektronikai problémákig. Egyeseket meglehetősen nehéz kideríteni még szakembernek is, másokat az autótulajdonos is orvosolni tudja.
A gyújtógyertyával kapcsolatos problémák
A gyújtógyertya kiszerelése után szemrevételezéssel a hibák többsége könnyen megállapítható, ugyanis szinte kivétel nélkül az elektródákat kell csak ellenőrizni és a probléma már fel is fedte magát. A hibák egy részének megszüntetése, például ha a keverékarányt kell beállítani, az szakembert kíván, de ha például a szigetelőcsúcs törött le, akkor csak a gyertya cseréjével lehet megszüntetni a problémát, és ezt az autótulajdonos is el tudja végezni.
Mire figyeljünk az elektródáknál?
- a koromlerakódást általában rossz keverékarány okozza esetleg eltömődött légszűrő, szerelő szükséges a probléma megoldásához,
- ha az elektródák megolvadtak, ugyancsak szerelő szükséges,
- barnássárga, zöldes mázréteg az elektródákon szintén a keverékképzés problémájára utal,
- ha erős lerakódásokat látunk az elektródákon, az valószínűleg az adalékanyagoktól lehet, vagy olajfilm kerül az elektródákra, ez motorbeállítási problémákra utal,
- ha letört a szigetelőcsúcs, akkor csak a gyertyát kell kicserélni, ehhez nem szükséges szerelő,
- szintén ki kell cserélni a gyertyát, ha az elektródák nagyon megkoptak, megfogyatkoztak
A dízelüzemű autóknál izzítógyertyák gondoskodnak a motor indításáról, ezek cseréjét jobb szakemberre bízni.
Néhány egyszerűbb probléma, mely miatt nem indul az autó
- Az akkumulátor lemerülése miatt is tekergetjük hiába a gyújtáskapcsolót. Ha az akksiban lévő feszültség alacsony, akkor már nem lesz képes megforgatni az indítómotort. Amennyiben az akksi van lemerülve, az úgy ellenőrizhetjük, hogy például bekapcsoljuk a lámpákat és azok nem vagy csak halványan világítanak, de az ablaktörlő bekapcsolása is ugyanígy a lemerülésről informál, ha nem indul, vagy csak gyengén, lassabban mozog.
- Az autó be nem indulása esetén érdemes még leellenőrizni az akksi elektródáira kapcsolódó kábeleket is, korrodáltak esetleg, vagy le van csúszva az egyik, netalán elszakadtak?
- Banális dolog, de az is lehet, hogy az üzemanyag fogyott el, például mert az üzemanyagszint-kijelző nem működik.
- Az autók lopásgátló rendszerének meghibásodása is blokkolhatja az autó beindítását, ennek kijavítása viszont valószínűleg szakembert kíván majd.
Milyen egyéb problémák miatt nem indulhat az autó?
- Nem lehet gyújtást adni egyáltalán. Ennek oka lehet a kormányzár, és emiatt nem tudja a vezető a kulcsot elfordítani. Ebben az esetben próbálkozzunk a kormány jobbra-balra forgatásával, eközben pedig óvatosan mozgassuk a slusszkulcsot. De lehet még gond a kulccsal és a gyújtáskapcsolóval is. A pótkulcs kipróbálásával sok minden kiderülhet.
- Gyújtás ráadása után nem világít semmi a műszerfalon. Itt vagy az akksi van lemerülve, vagy a csatlakozás nem jó az akksi és az autó elektromos rendszere között, ritkán gond lehet magával a jármű elektromos rendszerével is, a gyújtás alkatrészekkel.
- A műszerfalon felvillan a piros kulcs formájú ikon. Ebben az esetben szinte biztos, hogy a jármű biztonsági rendszerével lesz gond, az indításgátlóval. Például a rendszer valamiért nem ismeri fel a slusszkulcsot.
- Ha a kulcsot sikerül elfordítanunk, de az indítómotor nem pörög fel, akkor az legtöbbször akkumulátor probléma lehet, de lehet rossz a gyújtáskapcsoló, maga az indítómotor is, vagy az indítóvezetékkel van probléma.
- Kulcs elfordítása után csak egy kattanás hallatszik. A legtöbb esetben ez is az akksi problémájára utal, ritkábban lehet oka a mágnestekercs vagy az elromlott önindító is.
- Felpörög ugyan az indítómotor, de az autó mégsem indul. Ha nem az üzemanyag fogyott el, akkor sajnos ez elektronikai probléma lesz vagy üzemanyag.
- Az indítómotor beindul, de csak lassan forog. Szintén többnyire az akkumulátor lemerülése lehet az ok. Ha nem, akkor esetleg az önindító hibásodott meg, vagy magát a motort nem képes az indítómotor megforgatni motorolaj probléma miatt.