Kettőstömegű lendkerék, ez az a szó, melyet a mai modern dízel autóval rendelkezők, ha meghallanak, feláll a hátukon a szőr. Hisz ez az a termék mely az autóipar olyan fejlesztése, melyet sokan feleslegesnek tartanak, mert minden modellben elromlik és jól javítani lehetetlen, az új alkatrész pedig meglehetősen drága.
Ebben próbálunk segíteni mi Önnek. Nézzen körül kettőstömegű lendkerék kínálatunkban, ahol megtalálhatók a lendkerekekhez szükséges kuplung készletek, és kinyomócsapágyak is. Kérjen bátran árajánlatot a kettőstömegű lendkerekekre és kuplung készletekre, vagy keresse ki webáruházunkban az autójához szükséges termékeket.
Az angol szakirodalom DMF-nek, a német ZMS-nek nevezi, de mindkettő esetben ugyan arról a rugókkal megspékelt lendkerékről van szó, mely arra hivatott, hogy a motorban keletkező rezgéseket csillapítsa.
Amikor még legtöbb dízel autóban elégnek érezte mindenki 50-70 lóerőt, nem is volt semmi baj, hisz a normál acél lendkerék és a hagyományos rugós középaggyal rendelkező kuplung tárcsa vígan ellátta feladatát. Viszont időközben nőttek az igények és megjelentek a 100 lőerő feletti autótípusok, melyek nyomatékingadozását a hagyományos acél lendkerekekkel szemben, a kettőstömegű lendkerekek nagyobb hatásfokkal képesek csillapítani, így sokkal egyenletesebben járó motort kapunk végeredményként, nem beszélve arról, hogy sokkal csendesebbet is.
Az az igazság, hogy a kettőstömegű lendkerék egy zseniális szerkezet, hisz ilyen esetben a lendkerék két részből áll, melynél az egyik rész fixen a motor főtengelyéhez van rögzítve, míg másik oldala a kuplung tárcsához és kuplung szerkezethez van csavarozva. A két fél lendkerék között különböző ellenállású rugórendszer található, ami mindig az adott motorhoz van hangolva, így egymáshoz képest képesek elfordulni, így a régi rugós aggyal rendelkező kuplung tárcsákra már nincs szükség. A kettőstömegű lendkerékkel rendelkező járműveknél, a kuplungtárcsa agyrésze az fix, nem tud mozogni, hisz ezt a lendkerék teszi meg.
Nagy általánosságban elmondható, hogy azon autókban, melyben teljesítményt növelnek, a kettőstömegű lendkerekek sokkal hamarabb tönkremennek. Kiváltképp ha ezt a teljesítménynövelést olyan szakbarbárok végzik, akiket legkevésbé érdekel, hogy ilyenkor sokkal nagyobb rezonancia keletkezik a motorban. Ezáltal élettartalma is csökken.
A kettőstömegű lendkerekek meghibásodását nem kívánt rezgések okozzák, ami sokszor a befecskendező rendszer hibájából fakad. Ezért is van az, hogy a statisztikák azt mutatják, hogy legtöbb lendkerék probléma a PD TDI motorokkal van, hisz legtöbbször itt jelentkezik a hengerek egyenetlen járásából adódó plusz rezonancia.
A másik gyakori probléma, a vezetési hiba, amikor is a helytelen kuplungolással a kuplungot megégetik, így ez a hő átadódik a lendkerékre, és a benne lévő zsír összeragad, így a rugós tagok kenése nem elégséges, és ez szép lassan kivégzi a lendkereket.
A kettőstömegű lendkerék meghibásodásának jele, ha leállításkor erős koppanás hallatszik. Ilyen esetben költségessége ellenére érdemes mihamarabb kicserélni a terméket, mert további károkat is okozhat mind a motorban és váltóban is. Természetesen, nem szabad megfeledkezni a lendkerék meghibásodásához vezető okok feltárásáról sem, ha túl kevés kilométer után következik be a lendkerék hiba.
Sajnos, azt viszont el kell fogadni, hogy legtöbb kettőstömegű lendkerekes autóban előbb, vagy utóbb bekövetkezik a lendkerék hibája kb. 150-300 ezer km között. Természetesen a gyártók képesek lennének ettől nagyobb futásteljesítményű termékeket előállítani, ez viszont igen csak megnövelné az előállítási költséget, így ezen spórolásnak meg van a hátránya.
Tekintse meg LUK bemutató videóját a kettőstömegű lendkerékről:
Érdekes, viszont tény az utolsó gondolatunk, a kettőstömegű lendkerekek meghibásodásával kapcsolatban. Mind a LUK, mind a SACHS szakemberei ugyan azt hangoztatják. A kettőstömegű lendkerekek sokkal hamarabb tönkremennek, ha pl. vezetéskor a gyors kigyorsításukat részesítjük előnyben, de ugyancsak nem használ, ha autók fordulatszáma sokszor inkább az alapjárat közeli tartományban van. A legrosszabbra a taxisok számíthatnak, hisz ők indítják be legtöbbször autójukat, és az önindító vagyis maga az indítás folyamata igen csak megviseli a kettőstömegű lendkereküket. A legtovább azon autósok lendkereke bírja, akik sokszor a 110-130 km/órás tartományban használják autójukat, ami egy dízel autó esetében 2000-3000 1/perc fordulatot jelent.
Ha Önt is elérte, az elkerülhetetlen, és szükségessé vált autójának a kettőstömegű lendkerék cseréje, kérem, fogadja meg pár gondolatunkat a cserére vonatkozóan. A lendkerék cseréjekor, ajánlott a kuplung készletet is kicserélni, hisz ezen alkatrészek együtt kopnak. Mindene esetben cserélje a lendkerekek csavarjait is, ez több típusnál tartozék, de sok modellhez ez külön tétel. Mindenféleképp olyan szervizt válasszon, ahol ezen komoly munkálatokhoz megvannak a szükséges szerszámok és persze a szaktudás. A legfontosabb viszont mégis az, hogy ha túl kevés kilométer után ment tönkre a lendkereke, akkor ne csak a cserével foglalkozzanak, hanem érdemes megkeresni a hibát is, ami a meghibásodást okozta.
A kettőstömegű lendkerekek kikereséséhez használja a lendkerék alkatrész katalógusunkat.