Az izzítógyertya a dízel autókban található. A dízelmotorok már legalább egy évszázada segítik az embereket a mindennapi dolgaik elvégzésében. Rudolf Diesel neve az 1890-es években került a köztudatba, és azóta is töretlenül halad előre. Ha a két fajta motort össze akarjuk hasonlítani, akkor a legnagyobb különbség az indulásnál érzékelhető. Ebben az esetben a tüzelőanyag gyújtószikra segítsége nélkül éri el a felmelegedést a légsűrítés által. Az indítást az összepréselt üzemagyag hőmérséklete adja meg.
Fontos, hogy a gyertya minél gyorsabb idő alatt tudja elérni a kívánt hőfokot, hogy az autó el tudjon indulni. Ezt egy felvillanó jel mutatja az autóban, amit a türelmes sofőrök még télen is kivárnak. Ha nem villan fel a lámpa, akkor biztosan gond van a gyertyával, mivel még a nyári kánikulában is találkozunk vele, ha csak pár másodpercre is. Az izzítógyertya sosem érhet hozzá közvetlenül az üzemanyaghoz, mivel robbanásveszélyes.
Ahhoz, hogy ma észrevegyük a hibát, csak a kijelzőt kell figyelnünk. A megjelenő hibaüzenet biztosítja, hogy el kell látogatnunk a szervizbe, bár ez csak az újabb autókra igaz. A régebbi gépjármű tulajdonosoknak szemfülesnek kell lenniük, és mindig figyelniük kell a reggeli indulást. Pontosabban a nem indulást.
Ha biztosra akarunk menni, akkor ellenőrizhetjük a gyertyát, bár ehhez szükségünk lesz némi szaktudásra is. Fontos, hogy az autó ne legyen meleg, hagyjuk állni legalább két órán keresztül. Ezután szükségünk lesz egy rézdrótra és egy akkumulátorra. Az izzítógyertya háza a negatív pólushoz megy, a vége pedig a pozitívhoz. Ezután azt kell figyelni, hogy a gyertya miként pirosodik, vagyis, milyen irányba melegszik fel. Ha azt látjuk, hogy csak a közepe, vagy csak a teteje, akkor hibás az alkatrész. Az a legjobb, ha a hegyétől felfelé pirosodik be. Itt fontos megjegyezni, hogy a piros szín magas hőmérsékletet jelöl, így eszünkbe se jusson hőálló kesztyű nélkül a kezünkbe venni azt. Gondoljunk arra, hogy akár 900 fokos hőmérsékletről is beszélhetünk.
A hibás izzítógyertyának több oka is lehet, amit a kiszerelés után tudunk jobban megvizsgálni.
Fontos lehet megjegyezni, hogy a javítás sokszor költségesebb, mint a tényleges csere. Az autósok rémálma lehet, amikor az izzítógyertya beletörik, azonban erről nem a szerelő tehet. A gyertyának a konstrukciója a hengerfejnél túl szoros, ami csak még több problémát fog eredményezni. Egyedül ne álljunk neki a cseréjének, viszont másra se bízzuk rá. Fontos, hogy szakember dolgozzon a járművel, mert még így is megeshet, hogy az izzítógyertya feje egyszerűen letörik, ezért pedig plusz költségeket fognak nekünk felszámolni.