Az autóban található katalizátor egy olyan alkatrész, amiről sokan hallottak, de csak kevesen tudják, hogy pontosan milyen feladatokat lét el. Először is utalnunk kell a feladatára, ami nem más, mint a motorgázok által kibocsátott szennyező anyagok csökkentése. Ez azért fontos, mert egyre szigorúbb előírások léteznek az autókra nézve, amik pontosan előírják, hogy milyen és mennyi káros anyag távozhat a kipufogón keresztül.
A katalizátor pont a kipufogó közelében helyezkedik el. Messziről úgy néz ki, mint egy függelék, ami a cső kiszélesedett területe, ami egy méhsejt alakú kerámia szerkezet belsejében rejtőzik. Ennek a szerkezetnek a csatornáiban általában van egy bevonat, ami lehet platina, ródium vagy palládium. Ezek az anyagok kulcsfontosságú szerepet töltenek be a katalizátor működésében.
Ahhoz, hogy még jobban megértsük, vissza kell menni az iskolapadba. Talán halvány emlékeink vannak a kémia órákról, ahol a szorgos tanárok megmutatták, hogy az anyagok kémiai reakcióba lépnek egymással. Ilyenkor a magas hőmérséklet mellett néhány anyag újabbakra bomlik le. Ezek a végtermékek lehetnek víz és szén-dioxid is. Ugyanezen az alapon működik a katalizátor is.
Az autóból kilépő gázok általában szennyezőek. Viszont a kémiai reakciónak hála kevésbé szennyezővé bomlanak, vízzé és szén-dioxiddá. Ezt úgy tudjuk elképzelni, hogy a gáz áthalad az autó katalizátorán, és valamelyik anyaggal reakcióba lép. Ilyenkor a platina és a ródium elkapja a rossz gázt, majd vizet és szén-dioxidot enged tovább.
Tény, hogy a dioxid szintén káros lehet a környezetre, azonban még mindig jobb, mintha az eredeti anyagok távoznának. A modern járművek emellett sokkal nagyobb mértékben tudják eltávolítani a nitrogén-dioxidokat is, amiért az AdBlue a felelős. Ilyenkor a katalizátor élettartama nagyjából 120.000 km lesz, bár ez lényegesen függ a karbantartástól.
Minden alkatrész elromlik egyszer, így a katalizátor is. Azonban az idősebb járműveknél szinte biztosak lehetünk a hiba megjelenésében. A leggyakoribb akkor következik be, amikor az alkatrész már a végét járja, és nem tudja ellátni a feladatát. Ilyenkor nem lehet javítással bajlódni, hanem az egészet ki kell cserélni.
Jó, ha végig szemfülesek vagyunk, így még időben észre tudjuk venni a bajt. Ahhoz, hogy ne érjen váratlanul a szerviz, a következő jelekre kell figyelnünk:
A modern autókban hamar diagnosztizálni lehet a probléma forrását, mivel a műszerekkel gyorsan kimutatható. A bajt általában a következő alkatrészek okozhatják:
A katalizátor elhelyezkedéséből adódóan a leggyakoribb probléma, hogy véletlenül nekimentünk a padkának, amiért az fizikailag károsodott, viszont, ha más okozza a bajt, akkor azt is ki kell cserélni.