Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat
KATALIZÁTOR MŰKÖDÉSE, PROBLÉMÁI

Csak a katalizátort ne! Íme, pár hiba


A katalizátor a motorban található, és a káros anyagok kibocsátásnak a megfékezésére használjuk. Ha az elhelyezkedést nézzük, akkor a kipufogó rendszerben kell keresni, lehet a csőben, vagy közvetlenül a torokban is.

A legtöbben már kémia órán is tanulták, hogy az anyagok reakcióba lépnek egymással, és így új molekulák keletkeznek. Az autótulajdonosoknak ezt ugyan nem kell tudniuk, azonban azt biztos mindenki ismeri, hogy amikor az autó nem megy át a környezetvédelmi vizsgákon, akkor bizony félre kell állni velük. Itt jön képbe a katalizátor.

KatalizátorKatalizátorKatalizátor


A katalizátor működése


Leegyszerűsítve úgy magyarázhatnánk meg, hogy a kipufogó gáz bemegy egy szerkezetbe, ahol kémiai reakciók segítségével olyan anyagokká alakítják a nem kívánatos termékeket, amik már nem annyira terhelőek a környezetre nézve. Így lesz a végeredmény víz és szén-dioxid. Pont ezért nem kell feltétlenül megijednünk, ha vizet találunk a kipufogóban, egészen addig, amíg normális mennyiségről van szó, hiszen ez teljesen természetes folyamat.

A katalizátor működése lényegében igen egyszerű. Adott egy fém ház, amit egy méhkaptárhoz hasonlíthatunk. Az egymástól elválasztott kis terekbe kerámiabetétet helyeznek, ami különböző nemesfémeket tart meg. Ezek a fémek más és más anyagokkal érintkeznek majd a jármű működése közben. Lényegében egy kis méretű alkatrészről van szó, azonban a kerámia betét kiterítve mindenki meglepne, még egy futballpályát is le tudnánk vele fedni. Azonban emellett szükség lesz még a megfelelő hőmérsékletre is. A kémia órákon azt is megtanultuk, hogy bizonyos reakciók csak akkor mennek végbe, ha legalább 400 és 800 fok van. A mai modern autókban pont ezért kerül a katalizátor a leömlő torokba, mert így sokkal gyorsabban melegszik át, és a hatását is hamarabb fejti ki.


Lehetséges problémák


A katalizátoroknak több problémája is lehet. Az első a természetes elhasználódás, ami teljesen normális, és mindenki találkozik vele egyszer. Az oka, hogy az autó rengeteg kilométert tud maga mögött, vagy pedig az, hogy a futásteljesítmény átlagon felülinek nevezhető. Vannak olyan autók, amik már megtettek 500.000 kilométert, a katalizátor mégis tovább működött, azonban ne bízzuk soha a véletlenre. Minél többet mentünk, annál nagyobb az esély rá, hogy valamilyen hibát találunk.

Másik probléma lehet az, ha a katalizátor megsérül. Itt meg kell jegyezni, hogy könnyen sérül. Ha pedig arra gondolunk, hogy a járműnek egy olyan részében található, ahol teljesen ki van téve a külső fizikai kontaktusnak, akkor teljesen normális, ha meghibásodik. Lehet, hogy kaptunk egy ütést, vagy padkát. Úgy tudjuk gyorsan ellenőrizni, ha megkopogtatjuk kicsit. Ha hangot hallunk, akkor baj van.

Végül, belső hiba is okozhat problémát. Amennyiben ez megtörténik, már nem fogja tudni a káros anyagokat átalakítani, ezt pedig csak a cserével tudjuk megoldani, viszont mindig figyelni kell arra, hogy miért következett be adott hiba. Általában más okok állnak a háttérben, mint például a gyújtógyertya kiégése. Ha a probléma megoldása nélkül cseréljük ki a katalizátort, akkor az újra tönkre fog menni.



Fekmester.hu ®
«Vissza
Kapcsolat
4028, Debrecen, Sámsoni u. 16/B.
Telefon: +36 30 9264 160
Telefon: +36 20 9150 340
Telefon: +36 70 3705 259

H: 9:00-17:00 , K-P: 8:00-17:00
info@fekmester.hu
Fekmester.hu a facebookonFekmester.hu a facebookon