Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

Katalizátortisztítás vagy javítás házilag? Szabad vagy sem?


Mivel a dízelautók részecskeszűrői házilag is tisztíthatóak, sokan hiszik, hogy ez a katalizátorra is ugyanúgy igaz. Ahhoz persze, hogy ezt az állatást megerősíthessük vagy megcáfolhassuk, tudnunk kell, hogy melyik alkatrész mit is csinál. Először is részecskeszűr a dízelautók alkatrésze, és azért felel, hogy kiszűrje a szilárd koromrészecskéket. Ezzel szemben a katalizátor benzines és dízeles autókban is egyaránt jelen van, és a szén-monoxid, a szénhidrogének és a nitrogén-oxidok átalakításáért felel, hogy az autó kevésbé károsítsa a levegőt.

Persze nem arról van szó, hogy a katalizátor ne tudna elszennyeződni, mint a részecskeszűr, hanem arról, hogy mivel más részecskéket kell megszűrnie, a szennyeződések is mások, ennél fogva a tisztítás sem lehet ugyanaz. Aki a már a magasnyomású vízsugár alkalmazásán gondolkodik, mondván a részecskeszűrőnél bevált, jót tesz majd a katalizátornak is, az gyorsan felejtse el. Tisztításra van lehetőség, de egyáltalán nem ez lesz a módja. De akkor mi?

Katalizátor
Katalizátor
Katalizátor



Katalizátortisztítás: ki végezze el, ha lehet ilyet egyáltalán?


Aki azt állítja, hogy nem lehet a katalizátort házilag kitisztítani, az téved. Lehet, a kérdés inkább az, hogy megéri-e? Mivel a részecskeszűrőt lehet regenerálni úgy, hogy megjáratjuk jól az autót, sokan hiszik, hogy ezt a katalizátorral is meg lehet tenni. A regenerálás lényegében a korom elégetését jelent, amihez hő kell és oxigén. Az oxigénnel még nem lenne gond, a hő viszont érdekes kérdés. A korom elégetéséhez 550-600 fok körüli hőmérséklet kellene, a katalizátor pedig 200 foknál kezd el működni, vagyis nem lesz elég meleg, tehát ezt az ötletet el is lehet vetni.

Marad a tisztítófolyadékok vagy tisztítóhabok használata, melyekből rengetegféle van. Előnyük, hogy nem igényelnek szerelőt, mi magunk is meg tudjuk csinálni a tisztítást. Ettől függetlenül persze diagnosztikára szükség lenne, amit meg csak a szervizben tudunk megtenni. Ráadásul ez csak ideiglenes megoldás, pár ezer kilométert fogunk csak nyerni vele, így nem biztos, hogy megéri. Jobban járunk, ha tisztítás helyett, inkább cserében gondolkodunk. Ha nincs lehetőségünk azonnal egy cserére, tehetünk egy próbát a tisztítással, de hosszú távon nem fogja megérni.


Miért NE próbálkozzunk a katalizátor javításával házilag?


Általában nem a katalizátor vagy a részecskeszűrő szokott elromlani, hanem valami más, nagyobb gond okozza a problémát ezeknél az alkatrészeknél. Ennél fogva előbb a kiváltó okot érdemes megkeresni. A katalizátor javításán általában a tisztítását szokták érteni, amit meg már az előbb említett módon el lehet végezni, nem igazán éri meg. A másik, amit javítás címszó alatt szoktak otthon elvégezni, az a katalizátor kiütése, ami viszont egyáltalán nem szabályos.

Egyrészt, a katalizátor eltávolításával az autónk szennyezni fogja a környezetet. Másrészt, a katalizátor egy kötelező elem, ha műszaki vizsga során vagy bármilyen más ellenőrzés alkalmával kiderül, hogy nincs bent ez az alkatrész a helyé, akkor még a fogalomból is kivonhatják az autónkat. Ezt semmi esetre sem érdemes kockáztatni. Ráadásul az autónk épségét is kockáztatjuk, mivel a katalizátor eltávolításával változni fog a teljesítménye, és nem biztos, hogy pozitív irányba.



Fekmester.hu ®
Termékkategóriák