Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

A vezetők mumusa, a kettőstömegű lendkerék


Pár évtizeddel ezelőtt, a kettőstömegű lendkerék használata előtt, az emberek a járművekkel együtt zötykölődtek a rossz utakon. Aztán, valaki kitalálta, hogy inkább szeretne kényelmesen utazni, és így jelent meg a sofőrök esküdt ellensége, a DMF. Talán a legtöbben csak ezzel a rövidítéssel ismerjük, ami az angol Dual Mass Flywheel kifejezésből ered. Úgy tűnik, hogy a kényelem sokba kerül, mivel az alkatrész cseréjébe általában egy új kuplung is beletartozik, ami csak tovább növeli az árat.

A kettőskerekű lendkerék, ahogy a nevéből következtetni lehet, kettő darab kerékből áll, ahol az egyik a motor forgattyús tengelyére csatlakozik, a másikhoz pedig a tegelykapcsoló, a sebességváltó és a hajtott kerekek illeszkednek. A feladata, hogy csillapítsa a motor rezgését, ezzel pedig csökkenti a zajt, és a kuplungot is megvédi. Sokkal kényelmesebbé teszi az indulást, a vezetést, ráadásul még üzemanyagot is spórolunk vele.

Kettőstömegű lendkerék
Kettőstömegű lendkerék
Kettőstömegű lendkerék



Miért nem kellett régen?


Azonban ez az alkatrész igazi mumusnak számít, a modern dízel autóval rendelkezőknek szinte feláll a szőr a hátukon, ha meghallják a szót. Sokan úgy tartják, hogy ez a termék kicsit felesleges, ráadásul, amikor elromlik, akkor képtelenség jól megjavítani, az újnak a beszerzése viszont rettentő drága. Régen megvoltunk nélküle, viszont akkor mi változott?

Ahhoz, hogy megkapjuk erre a kérdésre a választ, gondolnunk kell a régi autókra. Általában a vezetők beérték az 50, esetleg 70 lóerővel, amikor a hagyományos kuplung tárcsa ellátta a feladatát. Azonban az igények nőni kezdtek. A járművek már 100 lóerő felett voltak, ahol muszáj volt jobban csillapítani a rezgést. A lendkerék használata elkerülhetetlenné vált.


A kettőstömegű lendkerék cseréje elkerülhetetlen


Az embereket általában az szokta a leginkább izgatni, hogy el lehet-e kerülni a bajt. Nekik rossz híreim vannak, előbb vagy utóbb ki kell cserélni ezt az alkatrészt is. Az egyetlen dolog amit tehetünk, az az okos vezetés. Sajnos a DMF leginkább az autó elindításakor szenved, menet közben sokkal kevesebb terhelés éri. Ha nem akarunk gyorsan a szervizbe menni, akkor használjuk a gyárilag előírt önindítót, hogy az induláskor keletkező fordulatszám ne legyen több, mint amit a lendkerék el tud viselni.

Az is jó tipp, ha elfelejtjük a számítógépes játékok és a sportautók vezetési stílusát. A való világ nem hasonlítható a GTA futamokhoz, ezért inkább legyünk óvatosak, és mindig vezessünk emberhez méltóan. Nem mindegy, hogy mekkora terhelést kapnak a kerekeket, ahogy az sem, ha folyton leállítjuk és újra elindítjuk az autót. Amennyiben rövid ideig kell állnunk, inkább hagyjuk a motort.

Az is fontos, hogy kerüljük a túl nagy és a túl kicsi fordulatszámot is. A megfelelő karbantartás szintén segíthet, hogy pár évvel tovább húzzuk ki, azonban jó, ha már az elején leszögezzük magunkban, hogy muszáj lesz rá pénzt költeni.

A kettőstömegű lendkerék cseréjéhez jó szakemberre van szükség, ne most próbáljunk az áron spórolni azzal, hogy egy barátra bízzuk rá, ellenkező esetben hamarosan ismét el kell látogatnunk a szervizbe, ráadásul így duplán fizetjük ki az árát.



Fekmester.hu ®
Termékkategóriák