Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

Az egyre újabb környezetvédelmi szabályok megkövetelik az egyre kisebb károsanyag-kibocsátást, melyek teljesíthetetlenek lennének katalizátorok nélkül. A katalizátorok széles márkakínálatát találhatja meg a Fékmester kipufogó alkatrészek webáruházában és több kiváló márka közül is választhat akciós áron online áruházunkból. Katalizátorok megtalálhatók benzines és dízelüzemű gépjárművekben is. A katalizátor feladata, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse az autóból kikerülő kipufogógázok károsanyag tartalmát. A katalizátorokban nincsenek mozgó alkatrészek, így rövid idő alatta való elhasználódása esetén érdemes a lambdaszondák megfelelő működését is ellenőriztetni.


Minden, amit a katalizátorról tudni kell


A katalizátor legelőször Amerikában jelent meg, majd 1986-ban Európában is használni kezdték. Az autóiparban ez az alkatrész látja el a kipufogógáz szűrését, mivel csökkenti a káros anyagok mennyiségét.

Mi a katalizátor?


Az első katalizátorok oxidációs elven működtek, és csak a szénhidrogént és a szén-monoxidot alakították át vízgőzzé és dioxiddá. Azonban ma már a nitrogén-oxidok redukcióját is elvégzik. Ahhoz, hogy megértsük a működését, vissza kell mennünk a kémia órákra. Talán mindenki emlékszik arra, hogy bizonyos anyagok kémiai reakcióba lépnek egymással, ami után teljesen más végtermék keletkezik.

A katalizátoroknál olyan anyagokat választanak, amik reakcióba lépnek a három gázkomponenssel: a nitrogén-oxidokkal, a szénhidrogénekkel és a szén-monoxiddal. Ahhoz, hogy a reakció tökéletes legyen, mindig szükség van egy katalitikus rétegre. A mag általában egy extrudált kerámia betét, amelyben sok áramlási csatorna található. Ezáltal a kémiai folyamatok az anyag felületén mennek végbe, az extrudáció pedig megnöveli a katalizátormag felületét. A mag anyaga általában magnézium-alumínium szilikát, ami nagyon törékeny, ezért védve van a környezeti hatásokkal szemben.

KATALIZÁTOR
KATALIZÁTOR
KATALIZÁTOR



A katalizátor típusai


Napjainkban különböző katalizátor típusok léteznek:

1. Hagyományos vagy univerzális: monolit kerámiatartalommal rendelkezik, a nemesfémeket az extrudált kerámia méhsejt szerkezetére viszik fel, a bevonó réteg platina, palládium és ródium is lehet.
2. Vasmagos vagy vasbetétes katalizátorok: inkább a nagyobb köbcentis autókban található, ahol a vas kevésbé roncsolódik a hőtől. Általában ez a legdrágább.
3. Részecskeszűrő: a dízel járművekben szokott lenni, mivel ezek a szokásos szennyező anyagok mellett kormot is kibocsátanak, amik belélegezve nagyon veszélyesek.


Mitől megy tönkre a katalizátor?


Érdemes azt is megismerni, hogy mitől megy tönkre a katalizátor. Tény és való, hogy ezek nem mozgó alkatrészek, viszont a halálukat sokszor a jármű egyéb problémája okozza. Fontos, hogy mindig a baj forrását nézzük meg, ne azonnal a katalizátort cseréljük.

• Keressünk mechanikai károkat. Ha tönkre megy, és látjuk, hogy törött, akkor nincs mit tenni, ki kell cserélni.
• A helytelen levegő-üzemanyag keverék és a gyújtógyertyák meghibásodása is a katalizátor ellensége, így mindig vizsgáljuk meg a motor működését. A régebbi motoroknál az elhasználódott hengerfalak és a beragadt dugattyúgyűrűk olyan mellékterméket fognak előállítani, amitől a katalizátor sérülhet.
• A rossz gyújtógyertya azt jelenti, hogy éghetetlen üzemanyag kerül a kipufogórendszerbe. Ebben az esetben a katalizátor felforrósodik, és az éghetetlen üzemanyag meggyulladhat. A legrosszabb esetekben a kerámia teljesen leolvadhat.
• Az is gondot szokott okozni, amikor olaj vagy fagyálló kerül a rendszerbe. Ez vastag kormot és szenet képez, ami először bevonja, majd eltömíti a katalizátor légcsatornáit. Ebből két probléma is adódik. Az egyik, hogy a káros gázok szabadon áramolhatnak, így a kipufogóból a levegőbe kerülnek. Másodszor, az eltömődött pórusok növelik az ellennyomást, ami belső motorkárosodást okozhat.


KATALIZÁTOR
KATALIZÁTOR
KATALIZÁTOR



A katalizátor tisztítása


Ha a katalizátor nem sérült, akkor érdemes rááldozni a tisztításra is. Igaz, hogy ez nem mindig hoz tartós megoldást, de pár hónapig újra könnyedén közlekedhetünk, és a hibakódoktól sem kell tartani, ráadásul a műszaki vizsgán is átmegy az autó. A katalizátor árak 70.000 Ft-nál kezdődnek, miközben a tisztítása gyakran fele ennyiből megvan. Gondoljuk végig, hogy melyik éri meg jobban.


Mehetünk katalizátor nélkül?


Amikor elérkezik a csere ideje, sokan a benzin katalizátor kiiktatása mellett döntenek, azonban ez nem a legjobb ötlet. Nemcsak az autó lesz lassabb, hanem a káros anyagok is a levegőt fogják szennyezni.

Ha azt vesszük észre, hogy üres katalizátorral találkozunk, akkor sajnos lopás áldozatai lettünk. Ilyenkor valaki belóg az autó alá, és egyszerűen kiszedi a belsejét. Mivel értékes fémet tartalmaz, a tolvajok gyakran megolvasztják, hogy pénzt keressenek vele. Sajnos erről sokszor a tulajdonos is csak akkor értesül, amikor át kell mennie a környezetvédelmi vizsgálaton. Ha nem akarunk ilyen meglepetéseket, akkor rendszeresen ellenőrizzük a katalizátor állapotát.

Termékkategóriák