A lendkerekek energiát tárolnak, melyet a motor működése közben későbbiekben leadnak. Viszont a kettőstömegű lendkerekek egyik legfontosabb feladata, hogy a motorban keletkezett rezgéseket csillapítsa. A kettőstömegű lendkerekek széles márkakínálatát találhatja meg a Fékmester erőátviteli alkatrészek webáruházában és több kiváló márka közül is választhat kedvező áron online áruházunkból. A modernebb dízel autók szinte mindegyikébe szerelnek ilyen alkatrészt, de egyre több új turbós motor is ilyen alkatrészekkel látnak el.
A lendkerék energiát tárolhat, és azt ismét leadhatja. A lendkerék energiája áthidalja a motorban az energiafogyasztó üzemeket és holtpontokat, és kiegyenlíti a fordulatszám ingadozásokat. A lendkerékre szereleik a fogaskoszorút is, mely a motor indításához szükséges, mert ezt hajtja meg az önindító.
A hagyományos lendkerekek acélból vagy különleges öntöttvasból készülnek, és jól ki vannak egyensúlyozva, hogy nagy fordulatszámon se keletkezhessen káros kilengés, hisz ez a főtengely csapágyaira is nagy igénybevételt jelentenének.
A négy ütem periodikus ismétlődése és a gyújtási sorrend következtében a hagyományos dugattyús motorok forgattyús tengelyében és lendkerekében csavaró lengések keletkeznek. Ezeket a sebességváltótól és hajtásrendszertől távol kell tartani.
A kettőstömegű lendkerékben a lendítőtömeget két részre, a primer lendítőtömegre és a szekunder lendítőtömegre osztják. A két lendítő tömeget csillapító elem kapcsolja össze. Feladata a motor lendítőtömeg-rendszere, valamit a nyomatékváltó és a hajtórendszer része közötti rezonáns csatolás megszüntetése, így a tengelykapcsolóban csillapítótag nélküli kuplung tárcsa használható.
Miért nem volt szükség régebben a kettőstömegű lendkerékre?
Amikor még legtöbb dízel autóban elégnek érezte mindenki 50-70 lóerőt, nem is volt semmi baj, hisz a normál acél lendkerék és a hagyományos rugós középaggyal rendelkező kuplung tárcsa vígan ellátta feladatát. Viszont időközben nőttek az igények és megjelentek a 100 lőerő feletti autótípusok, melyek nyomatékingadozását a hagyományos acél lendkerekekkel szemben, a kettőstömegű lendkerekek nagyobb hatásfokkal képesek csillapítani, így sokkal egyenletesebben járó motort kapunk végeredményként, nem beszélve arról, hogy sokkal csendesebbet is.
http://www.fekmester.hu/ha_kettostomegu_lendkereket_keres/
A kettőstömegű lendkerék meghibásodásának jelei:
- indítás közben kopogó hang a váltóból.
- rezgés gyorsítás közben, különösen kettes és hármas sebességfokozatban.
- kopogó, rezgő hang a motor leállításakor.
A kettőstömegű lendkerék meghibásodásának okai:
- a gyárihoz képest emelet teljesítmény. A motor helytelen tuningolása nem kívánt rezonanciát okoz, így a gyári értékre optimalizált termék nem tudja elviselni a plusz terhelést.
- a helytelen vezetés. A helytelen kuplungolás miatt a kuplung megég, így az átadódott hő miatt a lendkerékben a rugók kenésére használt zsír tönkremegy.
- helytelen szerelés. Sokan tévesen a kettőstömegű lendkereket féktisztítóval helytelenül befújják, és rugók kenésére használt zsírt kimossák.
A kettőstömegű lendkerék javítása:
- kizárólag szakszervizben végeztesse a kuplung alkatrészek cseréjét.
- új termék beépítés előtt győződjön meg róla, hogy az Ön által vásárolt alkatrész 100%-ban megegyezik az autóból kiszerelt alkatrésszel.
A Fékmester erőátviteli alkatrészek online webáruházában megtalálhatja a legjobb lendkerék, kettőstömegű lendkerék márkákat, mint pl. LUK, SACHS, VALEO