Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

A mai modern autók kipufogógáz-kezelő rendszerében legalább két lambdaszonda található. A szabályzó szonda a katalizátor előtt, míg a diagnosztizáló szonda a katalizátor után helyezkedik el. A szabályzó szonda a megfelelő keverékképzést biztosítja, míg a diagnosztizáló szonda elsősorban a katalizátor hatékonyságát ellenőrzi. A lambdaszonda széles márkakínálatát találhatja meg a Fékmester kipufogórendszer alkatrészek webáruházában és több kiváló márka közül is választhat akciós áron online áruházunkból. Az oxigénszonda meghibásodásának a jelei: megnövekedett a fogyasztás, alapjárati probléma, katalizátor nem megfelelő működése.


Amit a lambda szondáról tudni érdemes


Akinek van autója, a lambda szonda kifejezés egyáltalán nem lehet ismeretlen, viszont jóval kevesebben tudják, hogy miért is van az autóban, hogyan működik, és miért is nem szabad csak úgy kiszedni. A lambda szonda feladata egyrészt az, hogy szabályozza az üzemanyag/levegő arányát, másrészt a katalizátor megfelelő működésénél van szerepe, méghozzá az oxigénszint beállítása esetén szolgáltatja az elektromos jelet. Az autóban általában a kipufogócsonkba vagy a katalizátor környékén találjuk meg.

A feladatának a lényege, hogy mérje a kipufogógáz égetetlen oxigéntartalmát, amely az egyik módja annak, hogy nyomon követhessük az üzemanyag-keveréket. Sokan élnek a lambda szonda kiiktatás lehetőségéven, azt gondolván, hogy csak környezetvédelmi szempontok miatt került az autóba. Menni fog a kocsi lambda szonda nélkül is, nemde? Természetesen a válasz egy határozott igen, ugyanakkor nemcsak a környezet védelme érdekében van az autóban, hanem számos alkatrész védelme miatt is.

LAMBDA SZONDA
LAMBDA SZONDA
LAMBDA SZONDA



Hogyan működik a lambda szonda?


A lambda szonda, vagy más néven oxigénszenzor, egy gyújtógyertyára emlékeztető alkatrész, mely ugyebár az autó befecskendező rendszerének egyik érzékelő műszere. Mivel a feladata az, hogy az üzemanyagrendszerről adatokat gyűjtsön, és szabályozza a motor működését, lényeges, hogy jól is működjön. Méri a kipufogógáz oxigénszintjét, és erről információkat küld az autó vezérlőegységének. A kevesebb az oxigéntartalom, akkor az üzemanyag-keverékre azt mondjuk, hogy gazdag, ha pedig több oxigént tartalmaz, abban az esetben pedig sovány üzemanyag-keverékről beszélünk.

Ezekre az információkra azért van szükség, hogy az autónk megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak, melyek meglehetősen szigorúak. A műszaki vizsgán is mérik a kipufogógáz tartalmát, ahogyan a lambda szonda meglétét és működését is vizsgálják. Ha nem működik megfelelően, akkor az autónk nem fog átmenni a műszaki vizsgán, ezt pedig nem éri meg kockáztatni, főleg, hogy nem feltétlen szükséges csere, ha meghibásodik, lehet, hogy elegendő egy alapos tisztítás.


Milyen hiba jeleket küld a lambda szonda?


Ha valami nem stimmel, a lambda szonda hibajelet fog nekünk küldeni. Ez számos okból történhet, a leggyakoribb hibajelek a következők:
P0100=Levegőtömeg- és levegőmennyiség-mérés rendellenessége
P0101=Levegőtömeg- és levegőmennyiség-mérés megfelelő értéktartományon kívüli mért érték
P0102=Levegőtömeg- és levegőmennyiség-mérés kicsi a jel
P0103=Levegőtömeg- és levegőmennyiség-mérés nagy a jel
P0104=Levegőtömeg- és levegőmennyiség-mérés véletlenszerűen jelentkező hiba
P0105=Magasságjeladó/szivócsőnyomás-jeladó funkció rendellenessége
P0106=Magasságjeladó/szivócsőnyomás-jeladó megfelelő értéktartományon kívüli mért érték
P0107=Magasságjeladó/szivócsőnyomás-jeladó kicsi a jel
P0108=Magasságjeladó/szivócsőnyomás-jeladó nagy a jel

Amikor kigyullad a motorellenőrzés lámpa, nem feltétlen a lambda szonda a hibás, de érdemes ezzel kezdeni az ellenőrzést. Természetesen a hibajeleken kívül is utalnak dolgok arra, hogy a lambda szonda nem működik úgy, ahogyan kellene. A rángató motor és a magas üzemanyag fogyasztás intő jel lehet

NGK lambda szonda
DENSO lambda szonda
BOSCH lambda szonda



Lambda szonda ellenőrzés multiméterrel?


Ahhoz, hogy megelőzhessük a lambda szonda meghibásodását, érdemes rendszeresen ellenőrizni. Ezt 10-12 ezer kilométerenként célszerű megtenni egy multiméterrel. Ezt úgy tehetjük meg, hogy eltávolítjuk a csatlakozót a betétekről. Ezek általában fehér és barna szigeteléssel fedettek. Ezután csatlakoztathatjuk a laza végeket a multiméter kivezetéséhez, így képesek vagyunk az izzóspirál szálát. Az ellenállás értéke az optimális érték, ez az 5 ohmot nem haladhatja meg.

A multiméteres mérést végezhetjük mi is, ha van multiméterünk, de elméletileg voltmérővel vagy ampermérővel is megtehetjük ugyanezt. Bármelyik mérőműszerről is van szó, ez a tesztelés az oxigénérzékelő csúcsának érzékenységét mutatja. Ahhoz, hogy a termoelektromos paramétereket szabályozni tudjuk, a motort 70-80 ° C-ra kell felmelegíteni. A feszültség értékek nagyon beszédesek, ezek segítségével dönthetjük el, hogy a lambda szonda cserére szorul-e vagy sem.


Csere vagy tisztítás?


Ha meghibásodást tapasztalunk, két választásunk van. Vagy megtisztítjuk a lambda szondát vagy kicseréljük. Vannak olyan hibák, melyek esetén a tisztítás is elegendő lehet, ilyen eset, ha valamilyen szennyeződés rakódik le a lambda szondára. Ez leggyakrabban korom, de rakódhat le más is. Ezt egy tisztítással orvosolhatjuk, amit mi magunk is elvégezhetünk. Ehhez a lambda szondát fel kell melegíteni 50 °C-ra, és csak ezután érdemes kiszerelni. Azonban előfordulhat, hogy a lambda szonda tisztítás után sem oldódott meg a probléma, ebben az esetben viszont a cserét nem kerülhetjük el.

A cserét a lambda szonda kikötésével tehetjük meg. Ehhez némely esetében szükséges speciális kiemelő eszköz, adapter, kulcs vagy kulcs készlet, közbetét, esetleg menetjavító, mely megkönnyíti a művelet elvégzését. A lambda szonda eltávolításához ki kell tekernünk a szenzort, a csatlakozó foglalatot pedig szét kell húzni. Ezt a műveletet is végezhetjük mi, de javasolt inkább szerelőre bízni a munkát, már a garancia érdekében. Természetesen, ha mi szeretnénk elvégezni ezt a feladatot, akkor a lambda szondát is be kell szereznünk. De milyet vegyünk, és mennyiért?


Mennyibe kerül egy lambda szonda?


A lambda szonda árak elég széles skálán mozognak, vannak olcsóbb és drágább fajták is. A használt, más autóból kiszerelt darabok és a noname márkák ebben az esetben kerülendőek, válasszunk inkább minőségi darabot, még akkor is, ha az ára egy kicsit magasabb. Tény, hogy használt autóból is kerültek már eladásra alig hasznát darabok, de ez viszonylag ritka, kockáztatni pedig nem érdemes.

Ha tehetjük, inkább új lambda szondát vásároljunk, ami lehet gyári, de utángyártott is. Az árakat a típus és a márka is befolyásolja, nagy eltéréseket tapasztalhatunk, ugyanakkor célszerű a megbízható márkák kínálatában keresgélni. A BOSCH, DENSO, NGK NTK, DELPHI, MOBILETRON mind olyan márka, amit érdemes választani. A választásnál ne feltétlen a lambda szonda árát figyeljük, inkább az ár-érték arányt.

Termékkategóriák