Lambda szonda és leggyakoribb problémái
Mi az a lambda szonda? Mik a leggyakoribb problémák?
A modern járművek hatékonyságát és kifinomultságét az elektronikus motorkezelő rendszerek, például a vezérlőegység dolgozza fel, azonban pont ugyanilyen fontossággal bír a lambda szonda is, mivel az elemek megfelelő működéséhez szükség van a hozzá hasonló érzékelőkre és mérőrendszerekre, amelyek több paraméterről nyújtanak információt. A pontos mérések nélkül gyorsan gondban lennénk, és többször kéne a szervizbe járkálni, a saját biztonságunkról és egészségünkről nem is beszélve.



A lambda szonda szerepe
Az egyik létfontosságú elem, ami a motorháztető alatt található, az a lambda szonda, amely az oxigén koncentrációjának a méréséért felelős, hogy a motor és az égési folyamat során a levegő és az üzemanyag keveréke mindig tökéletes legyen. A belső égésű motorok finomításával a lambda szonda egyre fontosabbá vált, hogy az elektronikus vezérlő egység a körülményektől függően a lehető leghatékonyabban tudja kezelni az égést.
Ez az elem a jármű kipufogó csatornájában helyezkedik el, és a kipufogógázokban lévő oxigén mennyiségének mérésével határozza meg az értékeket. Az optimális égés érdekében a levegő üzemanyag keverékének meg kell felelnie egy pontos aránynak, amit a sztöchiometria ad meg. Érthetően talán a következők szerint tudjuk megfogalmazni. Egy benzinmotor esetében minden egyes gramm üzemanyagra 14,7 gramm levegőt kell elégetni. Ennek az aránynak különösen pontosnak kell lennie a katalizátorral rendelkező motorokban, különben a benne levő szénhidrogének túlzott oxidációja fog bekövetkezni.
Ahhoz, hogy a lambda szonda képes legyen mérni az oxigént, elengedhetetlen, hogy a hőmérséklet elérje a 340 fokot.
Lambda szonda fajtái
A piacon általában kétféle szonda típussal fogunk találkozni.
- Bináris: keskeny sávnak is nevezik, kevésbé precíz és ezért olcsóbb is.
- Lineáris: szélessávúnak is hívják, pontosabban mér és drágább.
A lambda szonda fő célja a kipufogógázban lévő oxigén mérése, de ez két különböző funkció teszi lehetővé.
- Mérésérzékelő: a szonda szabályozza levegő oxigén mennyiségét, mielőtt a gázok megérkeznének a katalizátorba.
- Információs mechanizmus: a mérés befejezése után az adatokat elküldi a vezérlőegységnek, hogy a levegő üzemanyag keverék beállításával ennek megfelelően járhasson el.
Lehetséges hibák
Járművünk bármely más részéhez hasonlóan a szonda egy adott pillanatban meghibásodhat, ami általában a motor teljesítményének a csökkenését, megnövekedett fogyasztást vagy akár instabil alapjáratot is eredményezhet. Ennek az oka, hogy a szonda létfontosságú a motor működéséhez.
- Ha a levegő-üzemanyag keverék ritka, sovány, akkor több oxigén van benne, ami kevesebb fogyasztást jelent, ugyanakkor kevesebb energiát és nitrogén-oxidot bocsát ki. Ilyenkor megnő a robbanásveszély kockázata is.
- Ellenkező esetben, ha a keverék dús, vagy gazdag, akkor oxigénhiány van, és az üzemanyag nem marad úgy, ahogy kellene. Noha nagyobb energiát biztosít, de növeli a fogyasztást, és több korom keletkezik a kipufogógázban, emellett a széndioxid kibocsátás is magasabb lesz.
Ha össze akarnánk foglalni, akkor a lambda szonda meghibásodása mindig negatív hatással lesz a motor teljesítményére és fogyasztására is.
«Vissza






Általános szerződési feltételek
Adatkezelési tájékoztató
Garancia
Autónk alkatrészei
Autóalkatrész blog
Hasznos információk
Forgalmazott márkáink
Autóalkatrész Webáruház
Főkategóriák
FékbetétFéktárcsa
Lengéscsillapító
Vezérműszíj
Kuplung készlet
24.0125-0171.1 @6
CT957K1 @6
415 0168 10 @6
624 3136 09 @6
Ország Boltja 2011
Ország Boltja 2012
Ország Boltja 2013
Ország Boltja 2015
Telefon: +36 30 9264 160
Telefon: +36 20 9150 340
Telefon: +36 70 3705 259
H: 9:00-17:00 , K-P: 8:00-17:00
info@fekmester.hu
