A lengéscsillapító problémáját nem biztos, hogy mindenki azonnal észreveszi. A legtöbb cikkben azt olvashatjuk, hogy még a tapasztalatlan sofőrök is felkapják rá a fejüket, azonban, ha belegondolunk, akkor miért kéne bárkinek is tudnia, hogy mi a baj? Vannak olyan alkatrészek, amiknél azonnal tudjuk, hogy történt valami.
Gondoljunk a fékre, ami hangosan sípol, amikor a tárcsa elkopott. Vagy ott vannak a motor gondok is. Lehet, hogy nem indul el az autó, esetleg furcsa hangot hallunk, ezek pedig mind a hibára emlékeztetnek. A lengéscsillapító azonban csak ritkán mutatja ki a foga fehérjét, és nagy esély van rá, hogy csak későn szembesülünk a problémával.
Mielőtt belemerülünk a tipikus hibákba, vizsgáljuk meg, hogy miként működik. Ahogy a neve enged következtetni, ez az alkatrész csillapítja a kerekek lengését. Ha jól működik, akkor az abroncsok kevés ideig fognak érintkezni az úttal. Ez azért fontos, mert csak akkor tudjuk megfelelően uralni az autót, ha a kerekek érintik a földet. Olyan autó, aminek a gumijai a levegőben vannak egyszerűen irányíthatatlan.
Ha a múltra tekintünk vissza, akkor azt kell mondani, hogy a hagyományos lengéscsillapító már 100 éve is velünk van. Ezt kettő, egy külső és egy belső cső alkotja, ami a karosszéria és a futómű közé van beépítve. A feladata, hogy a kerekek az úton maradjanak és, hogy az autóban tartózkodók kényelmesen utazzanak. Általában a lengéscsillapító olaj vagy gáznyomásos lehet, azonban a gáznyomásos az elterjedtebb, mivel az olaj habosodhat, vagy buborék képződhet benne.
Most, hogy már tudjuk, hogy mi az alkatrész feladata, vizsgáljuk meg a hibák árulkodó jeleit.