Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

Így vehető észre a rossz lengéscsillapító


A lengéscsillapító problémáját nem biztos, hogy mindenki azonnal észreveszi. A legtöbb cikkben azt olvashatjuk, hogy még a tapasztalatlan sofőrök is felkapják rá a fejüket, azonban, ha belegondolunk, akkor miért kéne bárkinek is tudnia, hogy mi a baj? Vannak olyan alkatrészek, amiknél azonnal tudjuk, hogy történt valami.
Gondoljunk a fékre, ami hangosan sípol, amikor a tárcsa elkopott. Vagy ott vannak a motor gondok is. Lehet, hogy nem indul el az autó, esetleg furcsa hangot hallunk, ezek pedig mind a hibára emlékeztetnek. A lengéscsillapító azonban csak ritkán mutatja ki a foga fehérjét, és nagy esély van rá, hogy csak későn szembesülünk a problémával.

Lengéscsillapító
Lengéscsillapító
Lengéscsillapító



A lengéscsillapító működése


Mielőtt belemerülünk a tipikus hibákba, vizsgáljuk meg, hogy miként működik. Ahogy a neve enged következtetni, ez az alkatrész csillapítja a kerekek lengését. Ha jól működik, akkor az abroncsok kevés ideig fognak érintkezni az úttal. Ez azért fontos, mert csak akkor tudjuk megfelelően uralni az autót, ha a kerekek érintik a földet. Olyan autó, aminek a gumijai a levegőben vannak egyszerűen irányíthatatlan.

Ha a múltra tekintünk vissza, akkor azt kell mondani, hogy a hagyományos lengéscsillapító már 100 éve is velünk van. Ezt kettő, egy külső és egy belső cső alkotja, ami a karosszéria és a futómű közé van beépítve. A feladata, hogy a kerekek az úton maradjanak és, hogy az autóban tartózkodók kényelmesen utazzanak. Általában a lengéscsillapító olaj vagy gáznyomásos lehet, azonban a gáznyomásos az elterjedtebb, mivel az olaj habosodhat, vagy buborék képződhet benne.


Ha meghibásodik


Most, hogy már tudjuk, hogy mi az alkatrész feladata, vizsgáljuk meg a hibák árulkodó jeleit.

  • Az egyik ilyen jel fékezéskor jelentkezik. Egy hirtelen megállás után úgy tűnhet, mintha a kocsi hosszan bólogatna. Ez sajnos a fáradt lengéscsillapítókra utal, és figyelmeztet arra, hogy eljött az ideje a cserének. Ha biztosra akarunk menni, akkor állítsuk le az autót, szálljunk ki, majd az orránál kezdjük el hintáztatni. Legyünk minél közelebb a kerekekhez, és nyomjuk le többször. Ha kettőnél több utórengést látunk, akkor az a lengéscsillapító végét jelenti.
  • A gumik kopása több betegségről is tanúskodhat. Jó, ha rendszeresen ellenőrizzük, mivel nagyon fontos az abroncsok állapota. Gondoljunk csak arra, hogy télen olyan cipővel kéne mászkálnunk, aminek teljesen egyenes a talpa. Lehet, hogy az első fagyban eltörnénk a kezünket. Ugyanez elmondható a gumikra. Ha azt vesszük észre, hogy az abroncsok egyenetlenül kopnak, akkor látogassunk el a műhelybe. Nem érdemes gumit cserélni addig, amíg a baj forrása meg nem oldódott.
  • Az erősebb kanyarokban is adhat magáról árulkodó jelet a rossz lengéscsillapító. Ha azt tapasztaljuk, hogy nagyobb sebességnél a kocsi pattog, akkor kezdhetünk gyanakodni. Az autók úgy vannak megtervezve, hogy az ilyen manőverek ne jelentsenek gondot, így a pattogás hátterében hiba állhat. Ugyanez igaz a kormányra is, ma már nem szoktuk velük érezni az utat. Ha hirtelen észrevesszük, hogy a kormány folyamatosan vibrál, akkor szintén a lengéscsillapító lesz a hunyó.


Fekmester.hu ®
Termékkategóriák