Amikor az autó időszakos karbantartására kerül a sor, a levegőszűrő sem maradhat ki az ellenőrzésből. Nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy úgy gondolják, minden alkatrészénél előbb a tisztítást kell levégezni, és ha ez nem jön be, csak akkor érdemes cserében gondolkodni. A levegőszűrő estében ez azonban egy nagyon téves feltételezés. Egyrészt nincs is nagyon módszer, amellyel ezt hatékonyan el lehetne végezni, másrészt a tisztítás olyan károkat tud okozni, amik nemcsak a szűrőre, de a többi alkatrészre nézve sem túl ideálisak.
Ha olyan hirdetést olvasunk, ahol a levegőszűrőnk tisztítását vállalnák el, semmi esetre se menjünk bele. Persze sokan saját maguk akarják így megoldani a problémát, például, hogy sűrített levegővel átfújják a levegőszűrőt. Ezzel azonban csak azt érik el, hogy a szennyeződések a szűrő mélyebb rétegeibe jutnak, amivel csak nagyobb kárt okoznak, mint hasznot. Az egyetlen megoldás egy légszűrő esetében a csere. Arra is számos példa van, hogy valaki egyszerűen kiveszi, és szűrő nélkül közlekedik, de az legalább annyira káros az autónkra nézve, mint a tisztítás.
Mielőtt legyintünk egyet, és mégis nekifogunk házilag a levegőszűrő tisztításának, nem árt tudni, hogy mit is fogunk ezzel okozni a légszűrőnek, és persze az autónknak. A tisztítás során igazából nem teszünk mást, mint a felfogott szennyeződések részecskéit a szűrő mélyére juttatjuk. Lehet, hogy tisztábbnak fog látszani a szűrő, pedig ez nem így van. A részecskék jól beleivódnak a szűrő szerkezetébe, aminek az lesz az eredménye, hogy maradandó károsodást fogunk okozni, amivel csökkenni fog a levegőszűrő hatékonysága is.
Emellett a szűrő átáramló levegő ellenállása is megváltozik, ennek következtében pedig a szennyeződések az égéstérbe fognak jutni. Ha ez megtörténik, akkor már nem csak a levegőszűrővel lesz gondunk, hanem a dugattyúgyűrűkkel, a perselyekkel vagy hengerekkel is. Ez pedig nagyban növelni fogja a szerelés költségeit, jóval meghaladja majd egy egyszerű levegőszűrő cserének az árát, szóval egyáltalán nem éri meg kockáztatni.
Azt tehát már egyértelműen lefektettük, hogy tisztításra sem az időnket, sem pedig a pénzünket nem érdemes pazarolni. A csere gyorsabb és egyszerűbb, de mikor is jön el az ideje? Általánosságban elmondható, hogy a légszűrő cseréjére vonatkozó javaslatot az autónk gépkönyvében fogjuk megtalálni. Pontos utasítás fogunk találni, hogy mi a javasolt idő vagy megtett kilométer, amikor időszerű a csere. Ha nincs lehetőségünk beszerezni az autó gépkönyvét, a gyártó weboldalán is találhatunk erre vonatkozó információkat.
Persze az időszakos karbantartás során a szerelő is adhat nekünk tájékoztatást ezzel kapcsolatban, de általában 15 000 km után, vagy évente fogja javasolni a levegőszűrő cseréjét. Természetesen vannak tünetek, melyek, ha megjelennek, akkor egyértelműen cserélni kell a szűrőt, de ezt nem célszerű megvárni. Inkább kérdezzünk rá a szerviznél, hogy milyen állapotban van a levegőszűrőnk, és hogy ki fogja-e bírni a következő szervizig.