Az olajszűrő csere mindig több kérdést szokott felvetni a kezdő és haladó autósokban. Amikor az első járművet vásároljuk meg, akkor sokszor még nem vagyunk vele tisztában, hogy milyen feladatok fognak ránk várni az évek során, és az is lehet, hogy elfelejtünk megcsinálni dolgokat. Szerencsére az olaj és szűrő cseréjét általában mindig többször is hangoztatják a vásárlás során, de csak akkor, ha újonnan veszünk. Használt járműnél a régi tulaj megmutatja, hogy mikor volt csere, de ettől még nem biztos, hogy azonnal megértjük a teendőinket. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttünk mindent az olajszűrő cseréjéről.
Írjuk fel magunknak valahova, hogy ezt az alkatrész nagyjából 7-10.000 kilométerenként kell kicserélni. Kopó alkatrésznek is nevezhetjük, mivel a rossz minőségű olaj használata csak tovább ront az állapotán, és lehet, hogy fele annyi út megtétele után is cserére szorul. Ha a rendszer túltelítődik, akkor az olaj szivárogni kezd, de más folyadékok is megtalálják a motorhoz vezető utat, mint például a hűtőfolyadék.
Amikor eltömítődik a szűrő, nem feltétlenül vesszük észre azonnal. Található rajta egy megkerülő szelep, ami kinyílik, amikor nem tudja tovább megszűrni az olajat. Ennek a pozitív oldala, hogy sosem fogunk olaj nélkül maradni, a negatív pedig, hogy nem tudjuk, mikor kell cserélni. Nincs más megoldás, mint ragaszkodni a gyártók által előírt kötelező intervallumokhoz.
Másik fontos szabály, hogy sosem teszünk be új szűrőt az olaj kicserélése nélkül. A régi autóolaj már eléggé szennyezett, sok kenőanyag is van benne, így biztosan beszennyezné az új szűrőnket. Ezáltal nem fogjuk tudni megtenni az egy éves kilométereket, hanem sokkal hamarabb kéne újra cserélni.
Vannak vezetők, akik nem akarnak az olajjal és a szűrővel foglalkozni, mivel az autó nem jelez nekik a bajról. Ilyenkor jusson eszünkbe a szelep, ami nyitott ajtóként fogja átengedni a nem megtisztított olajat is. Viszont akkor is nyitva lesz, ha magas az olaj viszkozitása, vagy magas a nyomás a kenési rendszerben. Ilyenkor a szennyezett olaj fog probléma nélkül áramolni a rendszerben, és el fog jutni a motorba is. A motoralkatrészeken lerakódások jelennek meg, az olajcsatornák eltömítődnek, a hengerek pedig kopni kezdenek. Gyorsan azt vesszük észre, hogy a jármű nem működik olyan jól, mint újkorában, ráadásul a szerelés is sokkal többe fog kerülni, mint egy egyszerű csere.
A cserét mi is elvégezhetjük, viszont rendelkeznünk kell pár eszközzel. Először is, az autónak egy akna fölött kell lenni, behúzott kézifékkel, kissé meleg motorral. Ezután könnyen kicsavarozhatjuk az olajteknő leeresztődugóját. Ebben a pillanatban az olaj elkezd folyni, úgyhogy készítsünk oda egy tartályt. Forró olaj lesz! Most ki tudjuk venni a szűrőházat a cseréhez. Mindig meg kell kenni az új szűrő tömítéseit, a szűrőt pedig fel kell tölteni kenőanyaggal. Ezután csak be kell csavarni az új alkatrészt, majd betölteni az új olajat. Figyeljünk arra, hogy ne szivárogjon.
Egyszerűbb, ha szakemberre bízzuk az olaj és az olajszűrő cseréjét.