Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

A motor alkatrészek csoportban található meg minden olyan alkatrész, ami egy motorban megtalálható. Az autó motorja sok kis elemből épül fel, melyek elég összetettek, és ezek szervizeléséhez komoly szaktudással kell rendelkezni. A vezérműtengelyek, szelepek, himbák, hidrotőkék nem javíthatók, csak cserével lehet megoldani a javítást. A motor élettartalmának növelése érdekében, mindig használjon jó minőségű olajat, és igyekezzen betartani a szerviz intervallumokat is. Ellenkező esetben komoly költséggel kell számolnia egy motor meghibásodás esetén. Webáruházunkban a motor alkatrészek széles választékát megtalálhatja.


Kétségkívül az személyautók legbonyolultabb, legösszetettebb alkatrésze a motor. Szereléséhez különleges szakértelemre van szükség, amely műszaki ismeretekből, szakmai gyakorlatból kell álljon, és mérhetetlen sok tapasztalatból. Az összes alkatrész felsorolása egy cikkben szinte lehetetlen, ezért csak a legfontosabbakat ismertetjük itt.

A motor alkatrészei

Motorblokk, olajteknő, főtengely

A motorblokk egy fémből öntött tömb, a motor legnagyobb része, valamelyest alul található, ebben kapnak helyet a hengerek, melyekben a dugattyúk mozognak fel s alá és meghajtják a főtengelyt. Ennek tetején találjuk a hengerfejet.
Az olajteknő a motorblokk alján található és lényegében egy tartályként funkcionál. Ebben gyűlik össze a motorolaj, mely a motor működéséhez nélkülözhetetlen, és innen juttatja el az olajszivattyú a motorolajat a motor minden kenésre szükséges részéhez.
A főtengelyre,- melyet a dugattyúk hoznak mozgásba -, és melyen forgattyús csapokat találhatunk csatlakoznak maguk a dugattyúk, pontosabban azok szárai, a hajtókarok. Az ellensúlyok rendkívül fontosak a főtengely sima, egyenletes, rázkódásmentes mozgásához, ezeket a megfelelő helyekre rögzítik, így semlegesítik a tengelyen forgás közben keletkező zavaró rezgéseket, kilengéseket.


Hajtókar, vezérműtengely, szelepek


A hajtókarok felső részükkel a dugattyúkhoz kapcsolódnak, míg alsó részükkel a főtengelyhez. A főtengelyhely való kapcsolódási pont csapággyal megoldott, a dugattyúhoz pedig csapszeggel kapcsolódik a hajtókar.
A vezérműtengely, ha lehet még bonyolultabb kialakítású, mint a főtengely. Vagy vezérműlánccal, vagy vezérműszíjjal folyamatos kapcsolatban áll a főtengellyel, tehát mozgását teljes mértékben az szabályozza. A vezérműtengelyen bütyköket találunk, melyek a szelepemelők segítségével nyitják és zárják a szelepeket, amiken keresztül az üzemanyag-levegő keverék juthat be a hengerekbe.
A szeleprugók dolga, hogy a szelepeket folyamatosan a zárt helyzet felé kényszerítsék, de a vezérműtengely nyitásának engedelmeskedjenek. Megkülönböztetünk szívószelepeket és kipufogó szelepeket.
A hengerek csőre emlékeztető, különleges acélöntvények, melyeknek nagy hőnek és kopásnak kell ellenállniuk. Ezekben mozognak fel-le a dugattyúk, ezek belsejében történnek a tulajdonképpeni üzemanyag-levegő keverék robbanások, melyeket a vezérműtengely forgó mozgássá alakít át.
A dugattyúk felső részükön zártak, ezek felett történnek a robbanások, míg alul nyitottak, itt kapcsolódnak hozzájuk a hajtókarok.

Motor vezérlés


Dugattyúgyűrűk, hengerfej, szelepfedél


A dugattyúgyűrűk vagy más néven kompresszió gyűrűk a dugattyúk hengerpalástjába mart hornyokba kapaszkodva végzik dolgukat, mely az, hogy a gyűrűk a henger belső kerületével érintkezve tökéletes záródást biztosítsanak a dugattyú számára.
A vezérműláncok vagy vezérműszíjjak a dugattyúk által keltett és a főtengely által átalakított forgómozgást viszik át a vezérműtengelyre, hogy a szelepeket mindig pontos intervallumokban nyitásra, illetve zárásra ösztökéljék.
A hengerfej lényegében a motort hivatott felülről lezárni, ez a viszonylag nagy teknő takarja és védi, illetve zárja el a külvilágtól a szelepeket, a vezérműtengelyt, a gyújtógyertyákat és más fontos alkatrészeket.

Termékkategóriák