Amikor motorolajt vásárolunk, sokszor nehéz eligazodni, hogy melyiket is válasszuk, mert annyiféle jelölés van rajtuk, hogy hirtelen nem is tudjuk eldönteni, melyikre is van szükségünk. A motorolaj jelölések persze meg is könnyíthetik a választás, persze csak akkor, ha tudjuk, mit is jelentenek.
A sofőrök többségének a motorolaj cseréje nem okoz gondot, viszont a motorolaj megvásárlása már komolyabb fejtörést jelent. Persze vannak, akik bemennek a szaküzletbe, és segítséget kérnek az eladótól, hogy ilyen vagy olyan autójuk van, milyen motorolaj lenne bele jó. Ilyenkor persze a legtöbb eladó segít, és persze jót is ajánl, de azért nem árt, ha mi magunk is ki tudjuk választani a megfelelőt, különösen akkor, ha inkább neten szeretnénk vásárolni, mondjuk a kedvezőbb árak miatt.
Ehhez viszont a tudnunk kell, hogy mit is jelentenek a különböző motorolaj jelölések, hiszen ellenkező esetben nem fogjuk tudni megállapítani, hogy a mi autónkba milyen olaj is való. A jelölések alapján fogjuk tudni kiválasztani ugyanis, hogy benzin vagy dízelautóba való-e az olaj, milyen évjáratú autóba való, illetve a viszkozitás tekintetében is fontos információkat árulnak el nekünk a különböző számok és betűk. Lássuk, mit is érdemes tudni a motorolajokról, illetve a rajtuk található jelölésekről.
A motorolajok esetében a teljesítményszint megállapításához az API (American Petróleum Institute) rendszere terjedt el, ez egy nemzetközi jelölésrendszer. A legtöbb motorolajon, amit hazánkban is forgalmaznak, a motorolaj jelölések API szabványok szerint szerepelnek.
Az API szabvány szerint az S betű (Spark) jelöli az Otto-motorhoz, vagyis a benzinmotorokhoz tartozó motorolajokat, míg C betűvel (Compression) a dízel-motorokhoz tartozó olajokat jelölik.
Az API szabvány jelölései nemcsak abban segíthetnek nekünk, hogy olyan motorolajt válasszunk, amely megfelel az autógyártók által meghatározott minimális teljesítmény szabványoknak, hanem abban is, hogy az autónk korának megfelelő motorolaj kerülhessen az autónkba.
Motorolaj jelölések API szabvány szerint benzinmotor esetén:
• SG – elsősorban 1993 előtt gyártott autók esetében jó, megfelelő paramétereket biztosítanak a kopásállóság tekintetében, de a tartósság és a szennyeződés elleni védelem esetében is.
• SH – ez egy 1993-ban bevezetett szabvány, leginkább a 1996 előtt gyártott autók esetében jó, paraméterei az SG szabványhoz közelítenek
• SJ – ezt a jelölést 1996-ban vezették be, és a 2001 előtt gyártott autók esetében javasolják. Az SH osztályhoz képest alacsonyabb foszfortartalmat igényel.
• SL – ezt a jelölést 2001-ben vezették be, és a 2004 előtt gyártott autók esetében javasolják.
• SM – ezt a jelölést 2004-ben vezették be, és jobb oxidációállósági paraméterekkel bír, mint elődje. Megakadályozza a szennyeződések felhalmozódását, emellett pedig nagyobb kenési teljesítményt ér el alacsony hőmérsékleten. Minden jelenleg forgalomban lévő autóhoz használható.
• SN – ezt a jelölést 2010-ben vezették be. Az ilyen jelöléssel ellátott olajok a turbófeltöltők és a dugattyúk jobb védelmét garantálják magas hőmérsékleten, illetve kevesebb ülepedés és üzemanyag-takarékosságot tesznek lehetővé.
Motorolaj jelölések API szabvány szerint dízelmotorok esetén:
• CC – könnyű dízelmotorokhoz való olajok jelölése, mely megakadályozza a szennyeződések felhalmozódását, melyek magas hőmérsékletű működés során keletkeznek.
• CD – erősen hajtott négyütemű dízelmotorokhoz javasolt olaj. Ez a típusú olaj olyan adalékokat tartalmaz, amelyek megakadályozzák a kopást, illetve a lerakódások felhalmozódását.
• CE – nagy terhelés mellett működő, alacsonyabb osztályú motorokhoz való olajok jelölése.
• CF – ez a szabvány váltotta a CD-szabványt, jellemzően rossz minőségű üzemanyagot használó motoroknál javasolják.
• CK-4: 2017 utángyártott, négyütemű, nagy sebességű dízel autókhoz
• CJ-4: 2010 utángyártott, négyütemű, nagy sebességű dízel autókhoz
• CI-4: 2002 és 2010 között gyártott gépjárművekhez
• CH-4: 1998 és 2002 között gyártott dízel autókhoz
Az egyik legelterjedtebb jelölés a SAE motorolaj viszkozitási mutatószám, melyet a SAE (Society of Automotive Engineers, Autóipari Mérnökök Szövetsége) vezette be 1926-ban, és a kenőanyag viszkozitási tulajdonságait mutatja be. Jelenleg a SAE J 300 számú szabvány hatályos. A SAE 14 viszkozitási osztályt különböztet meg. Ebből 6 téli olaj, melyet W betű előtti számmal jelölnek: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Illetve 8 nyári osztályt, melyet a W betű utáni számmal jelölnek: W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60.
Hogy megértsük, hogy melyik szám/betű mit jelent, vegyük példának a 10W 40 motorolajt. Az első szám, amely minden esetben 5-tel osztható, a legalacsonyabb hőmérsékletet adja meg, melyen az olaj hidegindítással is védeni tudja a motort. A kiindulópont mindig -35 fok, tehát a példában szereplő 10, azt jelenti, hogy a motorolaj – 25 fokig képes védeni a motort hideg indítás esetében is. A W az angol Winter szóra utal, ami telet jelent.
A W utáni szám a normál körülmények közötti olajáramlást adja meg, minél magasabb ez a szám, annál jobb az olajáramlási képessége.
Ezeket a motorolaj jelöléseket mindenképp érdemes ismerni ahhoz, hogy megfelelő motorolajt tudjunk választnai.