Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

Mit tud az olajszűrő?


A gépjárműben többféle szűrő is található, ezek közül az olajszűrő az olajcsere egyik kulcseleme. Miközben az olajat szinte mindenki ki akarja cserélni, amikor eljön az ideje, addig a szűrő gyakran feledésbe merül, pedig nélküle a csere értelmét veszti.

Olajszűrő
Olajszűrő
Olajszűrő



Az olaj feladata


Ahhoz, hogy teljesen megértsük a működését és a fontosságát, először meg kell vizsgálni, hogy mi a feladata az olajnak. Lényegében a kenésre használjuk, azért felel, hogy ne lépjen felsúrlódás a motorban, emellett pedig megvédi a fém elemeket a korróziótól. További feladata a hő elvezetése és a motor tisztán tartása is. Ahogy látjuk, rengeteg fontos feladatot lát el, ezért szoktunk rá figyelni. Azonban mi van a vele párhuzamosan használt szűrővel?


Az olajszűrő feladata


Az olajszűrő eltávolítja a szennyeződéseket az olajból. Ma már szinte minden motorban használják. Az olaj folyamatosan keringtetve van, keni az alkatrészeket, így azok nem súrlódnak, ráadásul a hőmérséklet is stabil marad, elkerülik a belső károsodást. A rossz állapotban lévő olaj belső meghibásodáshoz, megnövekedett fogyasztáshoz és súlyos üzemzavarokhoz vezet.

Teljesen logikus, hogy a hőmérséklet változásával a motorban olyan hulladék keletkezik, amit valahogy ki kell szűrni a rendszerből. Itt jön a képbe a szűrő feladata, ami regenerálja is az olajat, hogy a rövid, de intenzív élettartama alatt megfelelő módon karbantartható legyen.


Milyen a ma használt szűrő?


Régen sima papírt használtak a szűréshez, amit később átitattak egy impregnáló anyaggal. Csak a 90-es években kezdtek el komolyabban foglalkozni a környezetvédelemmel, amikor megjelentek a poharas filterek is, amit papírbetétesnek is hívhatunk. Meg kell említeni, hogy az autók teljesítménye is növekedésnek indult, így a szűréstechnikának fel kellett vennie a vele a versenyt.

Ha a szennyeződésekre gondolunk, akkor érdekes tény lehet, hogy egy emberi haj átlagosan nézve 40 és 80 mikron között mozog. Vajon mennyit tud kiválogatni a szűrő? Ma már aká7 mikron nagyságú szennyeződések is fennakadnak rajta, amihez az kell, hogy ne csak papírból készüljön. Talán Németország volt az első, ahol betiltották a hagyományos papírt, és egy új, polimerizált szűrőanyag terjedt el, ami apró, műanyag szálakból jött létre.


Mennyi olajat szűrünk meg egy év alatt?

Ez a változás azért is fontos, mert így sokkal tartósabb lett az anyag, és könnyebben ellátta a feladatát. Képzeljünk magunk elé egy átlagos teljesítményű motort. Ha ez 3000 fordulattal megy percenként, akkor ahhoz 20 liter olajat szivattyúzik. Ha a jármú megtesz 15.000 kilométert, akkor nagyjából 120.000 liter olajat szűrt meg. Ha mindent hatalmas, 200 literes hordókba akarnánk pakolni, akkor több mint 570 hordóról beszélünk. Ez hatalmas mennyiség! És mi történik, ha húzzuk az olaj és a szűrő cseréjét? Ez a szám akár a duplájára is emelkedhet.

Lehet, hogy az emberek nagy része más mond, amikor a cseréről kérdezzük őket, sőt az is megfigyelhető, hogy a szervizek is más időpontot javasolnak. Ez teljesen természetes. Az autógyártók azt akarják, hogy a járműknek a karbantartása olcsó legyen, miközben az üzletek a cserékből élnek. Az a legjobb, ha mi évente egyszer kicseréljük az olajat és az olajszűrőt is.



Fekmester.hu ®
Termékkategóriák