Szíjak, görgők, vezérműszíjak csoportban találhatja meg az Ön autójához szükséges összes meghajtó szíjat, és a hozzájuk kötődő feszítő- és vezetőgörgőket. A mai modern autókban több ékszíj vagy hosszbordás szíj is megtalálható, ami szükséges az egyes elemek meghajtásához. A motor működése érdekében a főtengely és vezérműtengely kapcsolatát is egy szíjhajtás oldja meg. A vezérműszíjak széles márka kínálatát találhatja meg webáruházunkban, de választhat akár a vezérműszíj készletekből is, melyekből elérhetőek vízpumpával szerelt egységek is.
A személygépkocsikban lévő szíjjak, vezérműszíjjak és azok görgői dolgoznak azon, hogy a különböző forgó tengelyek között megteremtsék a minél hatékonyabb energiaátvitelt.
Ékszíjjak, feszítőgörgők, vezetőgörgők
Az ékszíjjakkal, ahogy általában a legtöbb bordázás nélküli szíjjal, súrlódással viszik át a forgási energiát a másik tengelyre. Szíjhajtásokat egyébként ott éri meg leginkább alkalmazni, ahol az alap hajtott tengelytől meglehetősen nagy távolságra van a meghajtani célzott tengely. Ekkor túl költséges lenne és nem lenne hatékony fogaskerekekkel megoldani az erőátvitelt. A szíjhajtás viszonylag jó hatásfokkal használható, elhanyagolható százalékú az energiaveszteség. Az előállítása egy szíjnak kellőképpen olcsó, ráadásul a karbantartásukra sem kell túl sok figyelmet fordítani a félévente elvégzendő rendkívül rövid időt igénybe vevő ellenőrzéseken kívül.
Az ékszíj feszítőgörgők az ékszíjjak feszességének helyes beállításához nélkülözhetetlen alkatrészek. Ha nem elég feszes az ékszíj, akkor először jelentően leromlik az erőátvitel, majd a szíj le is csúszhat a tárcsáról, ami viszont már akár meghibásodásokat is okozhat más alkatrészek működésében is.
Az ékszíjtárcsák szerepe, hogy az ékszíjakat a helyükön tartsák és meghajtsák.
A vezetőgörgők szerepe pedig az, hogy ha két tengely az átlagostól is messzebb van egymástól, akkor a vezetőgörgők körülbelül félúton stabilizálják a szíjak mozgását, nem engedve azokat szitáló mozgást végezni.
Főtengely szíjtárcsa, hosszbordás szíj, rugalmas kuplunghüvely
A főtengely szíjtárcsa a legfontosabb szíjtárcsa, lényegében valamilyen formában ez a tárcsa látja el forgató energiával majd az összes generátort, kompresszort, vízszivattyút és a kormányszervót is.
A hosszbordás szíjjal a nagyobb teljesítményű generátorokat, kormányszervó szivattyúkat, vízszivattyúkat hajtják, a legtöbb vezérműszíj is ilyen típusú. Nagy nyomatékátvitelnek kell megfelelniük, emiatt erősen kopnak, általában 60 ezer kilométer megtétele után nagy részüknek javasolt a cseréje.
A hosszbordás szíj feszítő biztosítja, hogy a bordás szíjjak mindig megfelelően feszesek legyenek, megfelelő erőátvitelt végezzenek a legkisebb kopásszint mellett.
A hosszbordás szíj rezgés csillapító egy valamilyen kialakítású rugó, a lényege, hogy a szíjakon keletkező diszharmonikus rezgéseket elsimítsa, illetve csökkentse, ezzel biztosítva a bordázott szíj pontos és hatékony működését.
A rugalmas kuplunghüvely feladata, hogy a szíjfeszítő görgők és azokkal kapcsolatban álló forgó alkatrészek helyes működésre káros rezgéseit semlegesítse.
Vezérműszíj, vezérműszíj feszítő
A vezérműszíj nevében is benne van, hogy ez az alkatrész felel a motor vezérléséért, a legnagyobb igénybevételnek kitett szíj és egyben a legfontosabb is. Bár rendkívül erősek és ellenállóak, a megadott intervallumon túl soha nem szabad használni őket, ugyanis szakadás esetén a motor vezérlése omolhat azonnal össze, aminek nagyon nagy kára lehet.
Vezérműszíj feszítő hasonló az egyéb szíj feszítőkhöz, de nagyobb felelősség nyugszik rajta, a vezérmű szíjat ugyanis lényegében egy pillanatra sem szabad a kellő feszítés nélkül hagyni.