A sokak által ismert ABS fékrendszer több mint 40 éve került a forgalomba. Az évek elteltével megismertük a hátrányait is, azonban az évtizedek alatt sem ment ki a divatból. Ebben a bejegyzésben megvizsgáljuk, hogy mit kell tudni erről a különleges alkatrészről.
Hiába vagyunk rutinos sofőrök, a fizikai törvények ránk is hatnak. Amikor az autó kerekét satu fékezzük, akkor megszűnik az oldalvezető erő, és irányíthatatlan lesz az autó. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy elkezdünk oldalra csúszni, és mivel nem tudunk manőverezni, biztosan nekimegyünk valaminek. Éppen ezért az autóipari mérnökök elkezdtek dolgozni, és 1978-ban megjelent az Anti-lock Braking System, vagyis az ABS.
Az elektromos blokkolásgátló rendszer legfontosabb eleme a kerékre kerülő szenzor, ami a sebességet méri. Ez a jeladó monitorozza, hogy milyen gyorsan forog a kerék, és közben információt küld az elektronikának. Ha a rendszer nem tapasztal változást, mivel folyamatosan és ugyanolyan sebességgel megyünk, akkor nem tesz semmit, de ha azt érzékeli, hogy a kerék sebessége hirtelen lecsökken, akkor besegít a fékezésbe. A rendszer átveszi a szabályozást a féknyomás felett, így a kerekek nem állnak meg, az autó tovább gurul, mi pedig tovább tudjuk irányítani.
Az ABS fék mellett a kipörgésgátlónak is fontos szerepe van. Ezt ARS néven szoktuk emlegetni, és mára nem nevezhetjük különleges tartozéknak, mivel gyakorlatilag az összes autóban megtalálható. Azt a célt szolgálja, hogy a közlekedés biztonságosabb és stabilabb legyen, valamint, hogy az autónk ne csússzon ki. Akkor fogjunk hasznát venni, amikor csúszós úttesten haladunk vagy például az indulásnál. Télen biztosan sokan tapasztalták, hogy az első megtett centimétereknél a kerék megcsúszik és pörög. Az ARS megakadályozza ezt, így az indulás is kellemesebb lesz.
A kipörgésgátló mindig az ABS mérőjét használja fel. 40 km/órás sebességig csökkenti a motor teljesítményét, és extra fékerőt ad a kerekekre. 40 km/óra felett képes csökkenteni a motorteljesítményt. Ha érzékeli, hogy a kerék fordulatszáma megnövekedett, tehát kicsúszott, akkor a csökkentéssel próbálja stabilizálni a járművet. Az sem utolsó dolog, hogy így a kerekek sem kopnak olyan gyorsan, tehát a karbantartás szempontjából is fontos szerepe van.
Miközben az autóink egyre több szenzorral és egyéb elektronikai mérővel vannak felszerelve, addig számítanunk kell a problémákra is. Előbb vagy utóbb találkozni fogunk azzal a jelenséggel, hogy az ABS lámpa világít.
Ha vezetés közben azt tapasztaljuk, hogy kigyullad az ABS lámpa, akkor két dologra gyanakodhatunk: vagy a teljes rendszer, vagy egyes elemei nem működnek. Fontos, hogy ezt sose keverjük össze azzal a jelenséggel, amikor indulásnál felgyullad pár másodpercre, mivel ez teljesen normális. Azonban, ha vezetés közben gyullad ki, és nem tűnik el, akkor a következő problémákra gyanakodhatunk:
• valamilyen kommunikációs probléma az érzékelők között
• törés a vezérlőegységben
• rossz minőségű kapcsolat a kábelekben
• hiba az érzékelőkben
Sajnos ezekre a hibákra fel kell készülnünk. Ha például olyan úton megyünk, ahol a jármű huzamosabb ideig rázkódik, akkor a csatlakozók meglazulhatnak és elszakadhatnak. Ezeket a hibákat gyakran szakember segítsége nélkül is megoldhatjuk, főleg, ha értünk hozzá.
A fény kigyulladását törmelék vagy szennyeződés is okozhatja. Ha vezetés közben olyan helyen jártunk, ahol nagy az esélyünk erre, akkor keressük fel a legközelebbi kocsimosót, és végezzünk el egy minőségi mosást. Ha az indikátor kialszik, akkor szerencsénk volt, és csak egy kis szennyeződés került rá.
Ha a baj forrása a vezérlőegység, akkor sajnos problémásabb a helyzet. Ezt csak fedélzeti számítógéppel lehet azonosítani, mivel szükség van a pontos hibakódra. A kapott adatok alapján ki lehet számítani a blokkolásgátló problémáját. Ezt egyedül nem fogjuk tudni megoldani, inkább látogassunk el a szervizbe.
Nézzünk meg egy konkrét példát is. Mi történik, ha az Opel Astra G ABS lámpa világít? Amennyiben a gyújtás ráadásánál látjuk a jelet, akkor nyugodtan hátradőlhetünk, ez teljesen normális. Ha vezetés közben gyullad ki, de pár másodperc múlva elalszik, akkor nagy valószínűséggel valamilyen kontakt problémánk van, ilyenkor érdemes ellenőrizni az összes kábelt. Lehet, hogy valamelyik meglazult, vagy az útviszonyok miatt károsodott.
Érdemes kipróbálni az ABS erejét is, mert így biztosan tudjuk, hogy működik. Ehhez keressünk egy kihalt parkolót, és tapossunk hirtelen a félre. Ha az autó megcsúszik, akkor biztosan elmondhatjuk, hogy meghibásodott.
Az ABS fékút, fékezés szintén másként alakul, mint a többi autóban. Nem véletlen, hogy sok felhasználó inkább ellenzi, de jobb, ha minél hamarabb belátjuk, hogy az ABS fékút igenis rövidebb lesz.
Tegyük fel, hogy sáros vagy havas úton haladunk. Meglátunk valamit, és rálépünk a fékre. Ilyenkor a blokkoló kerék maga előtt torlaszt gyűjt fel, tehát a fékút nem lesz hosszabb, viszont nem csúszik ki alólunk a kocsi. Persze zömében aszfalton megyünk, itt pedig a körülmények is megváltoznak. Tény és való, hogy lassabb lassulást érünk el, viszont irányítható marad az autó. Ha a kerekek nem csúsznak meg, akkor ki tudjuk kerülni az előttünk lévő akadályt, és a kanyarból sem fogunk kiesni. ABS nélkül a gumi hamar felmelegedne, füstölne, és ha meg is tudnánk állni, az abroncstól valószínűleg el kéne búcsúznunk.
Miközben a felhasználók abba szoktak belekötni, hogy az ABS lassítja fékezést, elfelejtik, hogy a legtöbbször nem ezen múlik. Az elektronika akár a másodperc egy tized része alatt is képes reagálni, de vajon ez elmondható rólunk? Nem igazán. Nem véletlen, hogy az ABS minden új autóban helyet kapott.
Most, hogy megtárgyaltunk a fékezést, nézzük meg a féknyomot is. Ha élőben nem is, a filmekben biztos láttuk, ahogy a rendőrség tagjai a baleset helyszínén vannak, és elemzik a mindent eláruló féknyomokat. Ezáltal könnyedén ki lehetett számítani, hogy ki milyen gyorsan haladt, és modellezni tudták a balesetet. Igen, régen a féknyom mindent elárult.
De mi történik napjainkban? Ma már több szempontot is figyelembe kell venniük a szakembereknek. Például úgy is ki tudják számolni a sebességet, hogy megkeresik az elütési vagy kitörési pontot. Ilyen lehet a cipő vagy a biciklikerék nyoma az úton, ami akkor keletkezett, amikor összeütköztek. Az is segíteni szokott, hogy a fényszóró üvege és a karosszéria is károsodik, így a szétszórt maradványok sugara szintén megmutatja a jármű sebességét.
Egy valami biztos, hogy az ABS megjelenése nehezíti a feladatot. Ma már nem minden esetben keletkezik használható féknyom, ráadásul ez is pár órán belül el szokott tűnni. Az sem mindegy, hogy milyenek a látási viszonyok, mert például este szinte semmire sem mennek vele. Általában bevizezéssel és vegyszeres permetezéssel próbálják láthatóbbá tenni, azonban nem mindig járnak sikerrel. Szerencsére a többi szempont figyelembevételével még így is megállapítható, hogy ki volt a ludas.
Ennél a pontnál az ABS fékrendszer működése minden bizonnyal kezd körvonalazódni előttünk. A satufék után nem fognak megállni a kerekek, tehát nem tudjuk elveszíteni az irányításunkat a jármű felett. A kerekek nem blokkolnak, nagyon lassan gördülnek tovább a megállásig. Éppen ezért szinte mindig rövidebb lesz a fékút. Kivételt képeznek az olyan felületek, mint például a sóderes, murvás, macskaköves utak.
A vezetőnek azt kell tudnia, hogy a jármű folyamatosan figyeli a kerekek sebességét. A működését arról ismerjük fel, hogy a fékpedál rázkódni kezd. Ilyenkor soha ne vegyük le a lánkat a fékről! A rendszer saját magától szakítja meg és építi újra a féknyomást. Ezeknek a folyamatos megszakításoknak köszönhetjük, hogy a kerék forgásban marad.
A működését főleg a mérnökök szeretik. Az ABS központi eleme egy hidraulikus egység, ami a fékfolyadék nyomását állítja elő. Az autó kerekén elhelyezett jeladók végig ellenőrzik a sebességet, a vezérlőegység pedig feldolgozza a jeleket és számításokat végez. A féknyomást mágnesszelepek kontrollálják, ezért fogunk rázkódást érezni.
Ahogy minden, az ABS fék is meghibásodhat. Remélhetőleg ritkán vesszük használatba, azonban, ha problémát tapasztalunk, akkor nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Az ABS fékrendszer hibái között az egyik legtipikusabb a műszerfalon megjelenő világító piktogram. Ezt könnyen észrevesszük, és azt jelzi, hogy ideje ellátogatni a szervizbe, mivel egy átlagos autós nem fogja tudni megjavítani. Ilyenkor a halogatás halálos lehet, főleg, ha pont most kerülnénk veszélyes helyzetbe. Ne feledjük, hogy bármikor szükségünk lehet rá!
Persze, nemcsak a világító jelzés miatt tudjuk, hogy baj van, valamikor szó szerint érezzük is. Ilyen lehet, hogy beesik a fékpedál, lent fog a fék, esetleg szivárog a fékolaj. Ha elmaradt a fékfolyadék csere, akkor a hidraulika kerül bajba, ez is okozhat meghibásodást.
Fentebb már említettük, de gondoljunk a lehetséges szennyeződésekre. Ha ezek sokáig tartózkodtak a rendszerben, akkor az a szelepek és a tartályok meghibásodásához is vezethet. Ha pedig az ABS tömbbel van a gond, akkor a fékfolyadék nem a megfelelő irányba fog áramolni.
A szakemberek légteleníteni fogják, majd megvizsgálják, hogy mi vele a gond. Lehet, hogy a hidraulika sérült, talán a szelepekkel van baj, esetleg a blokkolásgátló jeladójával. Bárhogy is legyen, a javítás komoly szakértelmet és tapasztalatot igényel! Csak megbízható céggel végezzük el a javítást!
Ha úgy döntünk, hogy ABS féktárcsa vásárlására adjuk a fejünket, akkor jól tesszük, ha megbízható helyről vásárolunk. Mindig vegyük figyelembe az autó márkáját, a modellt és a pontos méreteket is. Nem érdemes a szomszédra hallgatni, inkább bizonyosodjunk meg róla, hogy a megfelelőt szerezzük be. A féktárcsa kopása teljesen normális, ezért soha ne feledkezzünk meg róla.
A fékrendszer működése nagy mértékben befolyásolja az ABS-t is. Érdemes figyelni a nyári melegben, mivel az extrém hő nem tesz jót a fékeknek. A sportos vezetés szintén az ellenségünk lehet, úgyhogy inkább kerüljük. Ne feledjük, hogy az ABS fék biztonságos működése a saját a vezetési stílusunktól is függ.