Az olajszűrő leszedése talán az egyik legkönnyebben kivitelezhető feladat, ha autószerelésről van szó. Ha valaki a „Csináld magad” elvet követve maga szeretné elvégezni az időszakos karbantartást az autóján, ezzel kell kezdenie. A szűrő cseréjét érdemes egy olajcserével is összekötni, ami szintén nem egy bonyolult feladat. Ahhoz azonban, hogy nekiállhassunk, pár dologra szükségünk lesz. Először is vennünk kell motorolajt. Akármilyen olaj nem lesz jó, olyat kell választanunk, ami kompatibilis az autónkhoz.
Ebben az autónk gépkönyve, de az autós boltok eladói is a segítségünkre lehetnek. Ha az olaj már megvan, jöhet egy olajkanna is. Ez azért fontos, mert kell valami, amibe a fáradt olajt leengedjük, és amiben le is tudjuk adni majd a legközelebbi benzinkúton. A fáradt olaj veszélyes hulladéknak minősül, így senkinek még csak eszébe se jusson a WC-be vagy a kommunális hulladékba önteni. Természetesen egy új olajszűrőre is szükségünk lesz, illetve egy célszerszámra, amivel az olajszűrőt leszedjük.
Hogy milyen célszerszámra lesz szükségünk az olajszűrő leszedéséhez, az egy érdekes kérdés. Ebből is sokféle van már, persze nem csak azért, hogy megzavarodjunk a boltban, hanem, mert az olajszűrő az autókban nem egységes helyen van. Vagyis számos megoldást alkalmaznak a gyártók, így még a leguniverzálisabb olajszűrő leszedő sem jó mindenhová. Először is nem árt tudnunk, hol is van az olajszűrőnk, mennyire kell szűk helyre beférnie a célszerszámnak. Ha ezt már tudjuk, jóval egyszerűbb lesz a megvásárlása is.
Az egyik nagyon jó megoldás a körmös fogó, melynek hatalmas előnye, hogy nem igényel túl sok helyet. Ezt szűk térben szokták leginkább javasolni, de csak akkor fog működni, ha alulról hozzáférünk a szűrőhöz, és el is tudjuk fordítani. Persze nem vásárolhatunk fel mindenféle szerszámot, hátha az egyik jó lesz, ezért ha csak egyet veszünk, az láncos fajta legyen. Ez a legtutibb megoldás, és általában a legtöbb szűrő estében működni fog. Persze ebből is van drágább és olcsóbb fajta, eldobható és többször használatos. Ár-érték arány szempontjából az egyszer használatos fajtákat kerüljük el.
Ha lelkileg készen állunk, és minden eszköz is megvan, akkor nincs más hátra, mint nekiugrani a feladatnak. Először a használt olajt kell leeresztenünk, és csak aztán állhatunk neki a szűrőcserének. Mivel senki sem szereti, ha nyakig úszik az olajban, ezért érdemes a már megvásárolt olajkannát előkészíteni, és ebbe leengedni az olajt. Ha ez megvan, jöhet a szűrőcsere, ami a célszerszámmal már menni fog, mint a karikacsapás. Persze megeshet, hogy még a legjobb leszedő szerszám sem tudja megmoccantani a szűrőt, ebben az esetben ne feszegessük, inkább bízzuk szakemberre a feladat.
De tételezzük fel, hogy a szűrő lejött. Ebben az esetben a gumigyűrűre is figyeljünk, és ezzel együtt szedjük le a szűrőt. Mielőtt az új szűrőt a helyére illesztenénk, töröljük tisztára a helyét, majd kicsit olajozzuk be az új szűrőt és a tömítő gyűrűt is. Ezután már nincs más hátra, mint visszatenni a szűrőt, ne túl szorosra, pont annyira kell meghúznunk, hogy tökéletesen illeszkedjen. Amennyiben ez is megvan, jöhet az új olaj. Ugye nem is olyan bonyolult egy olajszűrő-csere?