NYITVATARTÁS
Kedves Ügyfeleink, december 14-én szombaton üzletünk zárva tart. Nyitás 16.-án hétfőn 9:00-tól!
Kellemes pihenést mindenkinek. FEKMESTER.HU
A nyolcvanas évek eleje óta gyártanak lambda szondát és az NGK/NTK kezdettől fogva az éllovasok közé tartozik. Annak érdekében, hogy megfeleljen a piac minden követelményének, az NGK/NTK 5 univerzális lambda szondát fejlesztett ki, melyek kielégítik a legmagasabb minőségi igényeket. Az univerzális lambda szondák esetén járműbe épített szonda csatlakozó dugója újból alkalmazható, ugyan is a dobozban egy speciális csatlakoztatást biztosító szerelőkészlet található.
Az NGK/NTK univerzális lambda szondák előnyei:
A lambda szonda mindig gondoskodik arról, hogy a motor levegő/üzemanyagellátása rendben legyen. A szonda ezáltal biztosítja a környezetre káros anyagok kibocsátásának alacsony szintjét, egyben a kiegyensúlyozott motorjárást, és a megfelelő üzemanyagfogyasztást. A szonda meghibásodásának egyik biztos jele, fogyasztás hirtelen megemelkedése.
A megfelelően működő NGK/NTK lambda szonda előnyei:
Az NGK/NTK univerzális lambda szondák kettő csoportba sorolhatók. Léteznek fűtetlen szondák, de léteznek fűtött lambda szondák is.
Fűtetlen szondák
1 vezeték: ilyenkor az egy vezeték továbbítja a jelet a motrvezérlőhöz. A testelés a szenzor menetés részével van megoldva, hisz a lambda szonda bele van csavarva a kipufogó rendszerbe.
2 vezeték: ilyenkor az egyik vezeték továbbítja a jelet a motrvezérlőhöz, és a testelés a másik szürke vezetéken keresztül van megoldva.
Fűtött szondák
3 vezeték: ilyenkor fekete vezeték továbbítja a jelet a motrvezérlőhöz. A szonda fűtése a két fehér vezetéken keresztül történik. A testelés a szenzor menetés részével van megoldva, hisz a lambda szonda bele van csavarva a kipufogó rendszerbe.
4 vezeték: ilyenkor a fekete vezeték továbbítja a jelet a motrvezérlőhöz, és a testelés a másik szürke vezetéken keresztül van megoldva. A szonda fűtése a két fehér vezetéken keresztül történik.
NGK/NTK univerzális lambda szondák szerelési útmutatója
1. lépés: Jegyezzük meg a beépített lambdaszonda vezetékeinek elhelyezkedését.
Később ugyanebben az elhelyezkedésben kell lefektetni az NTK-szonda vezetékeit.
Oldjuk ki a régi szonda csatalakozását a jármű elektromos hálózatából (ne vágja el a szonda vezetékeit). Távloítsuk el a szondát megfelelő szerszámmal a beszerelési helyről.
2.lépés: (2.ábra) Helyezzük a régi szondát az NTK univerzális lambdaszondája mellé.
Az NTK-szonda vezetékeinek legalább 40 mm-rel rövidebbnek kell lenniük a régi szonda vezetékeinél. Szükség esetén rövidítsük le megfelelően az NTK szonda vezetékeit.
3.lépés: (2.ábra) Rövidítsük le az NTK szonda vezetékeit oly módon, hogy minden vezeték 40 mm-rel rövidebb legyen a régi szonda vezetékeinél.
4.lépés: (3. és 4. ábra) Rövidítsük le a régi szonda vezetékeit.
5.lépés: (5.ábra) Húzzunk minden vezetékre zsugorcsövet.
6.lépés: (5.ábra) Húzzunk ezután minden vezetékre vízszigetelőt. A vízszigetelő szélesebb (bordázott) vége a vezeték vége felé mutasson (csatlakozási hely).
7.lépés: (6.ábra) Használjunk megfelelő szerszámot (pl. csupaszoló fogót) és csupaszoljuk a vezeték végeit 8-8 mm hosszúságban. Kössük össze az NTK-szonda vezetékeit kábelcsatlakozókkal és szorítsuk meg egy megfelelő szerszámmal. Ügyeljünk arra, hogy ne maradjanak kívül csupasz vezetékek és a csatlakozás kifogástalan legyen.
8.lépés: (7.ábra) Tanulmányozzuk ismételten a vezetékek elhelyezkedési rajzát és győződjünk meg róla, hogy helyesen rendeztük-e el a vezetékeket. Kössük össze a régi szonda vezetékeit az NTK-szonda vezetékeivel a csatlakozóban. Itt is ügyeljünk arra, hogy nemaradjanak kívül csupasz vezetékek és szorítsuk meg őket megfelelő módon.
Az egyszerűség okán azt ajánljuk, hogy az NTK-szonda legrövidebb vezetékével kezdjük el ezt a lépést.
9.lépés: (8.ábra) Húzzuk fel ezután a vízszigetelőt az összekötőig. Húzzuk fel ezután a zsugorcsövet középen a csatlakozás helyére.
10.lépés: (9.ábra) Használjunk forrólevegő-fúvót ahhoz, hogy a zsugorcsövet a csatlakozás helye fölött középen rögzítsük. A vízszigetelt csatlakozás biztosítására a vízszigetelőnek a zsugorcsövön belül kell elhelyezkednie.
11.lépés: Távolítsuk el az NTK-szonda védőfedelét és szereljük be a szondát. Előírt meghúzűsi nyomaték: M18 = 35-58Nm.
A szonda vezetékeit pontosan úgy kell elhelyezni, ahogy az eredeti szonda vezetékei is elhelyezkedtek. Használjuk fel újra az eredeti rögzítőket. Kerüljük el azt, hogy a vezetékek forró alkatrészekkel (kipufogóval, a katalizátorral) érintkezzenek, vagy dörzsölődjenek. Szükség esetén használjunk kábelkötelegelőt.
Az NGK/NTK az univerzális szondák mellett, az eredeti gyári csatlakozós lambda szondákat is kínál szinte minden járműtípushoz. Ezek egyből beépíthetők és eredeti csatlakozó dugóval kerülnek szállításra, ezért tökéletesen megegyeznek a gyári eredeti szondákkal. Több modell esetében az univerzális szonda nem lesz kompatibilis a motorvezérlővel ezért javasoljuk az eredeti gyári csatlakozós lambda szondák használatát.
NYITVATARTÁS
Kedves Ügyfeleink, december 14-én szombaton üzletünk zárva tart. Nyitás 16.-án hétfőn 9:00-tól!
Kellemes pihenést mindenkinek. FEKMESTER.HU