Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

A feszítő- és vezetőgörgők segítségével lehet elérni, hogy a vezérműtengelyt és főtengelyt összekötő vezérműszíj mindig a megfelelő megfeszített állapotban legyen. A feszítő- és vezetőgörgők széles márkakínálatát találhatja meg a Fékmester szíjak, görgők, vezérműszíjak webáruházában és több kiváló márka közül is választhat kedvező áron online áruházunkból. A feszítőgörgők állapotát nem olyan egyszerű házilag ellenőrizni, hisz egy burkolat takarja el vezérműszíjat így nem érheti semmilyen külső sérülés. Ezért a gyárilag megadott csereperiódusok alkalmával ellenőriztesse ezeket a szerelőjével. A feszítőgörgő megfelelő beszerelése garantálja, hogy a vezérműszíj hosszabb ideig fog működni, nem szakad el, és nem helytelenül kopik.

A vezérműszíjak esetében már említést tettünk a vezérlés részért képező feszítő- és vezetőgörgőről, de most egy kicsit nézzük meg részletesebben.

A vezérműszíj elsősorban a főtengelyt, és a vezérműtengelyt köti össze. A szíj megfeszítése nagyon fontos, hisz egy motorvezérlés pontos működéséhez szükséges a vezérműtengely megfelelő vezérlése, mert ez szabályozza a szelepek nyitását és zárását. A vezérműszíjak feszítését kettő féleképpen, vagy fix (mechanikus) feszítéssel, vagy automata feszítéssel lehet elérni.

- fix feszítőgörgők; a szíjra ható végleges feszítőerő a beszereléskor már alkalmazásra kerül, és állandó marad az időben. Az ékszíj feszítettségét tehát a beszerelés pillanatában határozzuk meg. Ezekben az esetekben javasolt a DTM Tenzióméter alkalmazása
- automata feszítőgörgők; rugós vagy hidraulikus rendszerrel. Ezek dinamikus feszítőgörgők, mivel beszerelve, képesek a motor igényéhez alkalmazkodni, és az szíj feszítettségét optimalizálni, bármely működési feltétel mellett

FESZÍTŐGÖRGŐ, VEZETŐGÖRGŐ
FESZÍTŐGÖRGŐ, VEZETŐGÖRGŐ
FESZÍTŐGÖRGŐ, VEZETŐGÖRGŐ

Sokak a vezérműszíj csere alkalmával elhanyagolják a görgők cseréit, mondván nem látszik rajta semmilyen kopás. Én személy szerint ez nem javaslom, hisz bizonyított, hogy a szíjszakadás mindig azért következik be, mert a görgők megragadnak, szétesnek, esetleg félre járnak, és megsértik a vezérműszíj felület.
Érdemes megfogadni egy pár tanácsot:
1) olyan szervizbe vigyük a kocsit, ahol van megfelelő speciális szerszám egy vezérmészíj csere elvégzéséhez (már nem azt a világot éljük, amikor egy csavarhúzóval meg lehet oldani mindent)
2) a vezérlésnek része a vízpumpa is, akkor mi mindig azt javasoljuk, hogy cseréltesse ki azt is egyúttal



Feszítő és vezetőgörgőket találhatunk a hosszbordás szíjak esetén is. A szíjfeszítők fontos szerepet töltenek be a segédberendezések szíjhajtás rendszerének helyes működésében. A feszítő fenntartja a szíj megfelelő feszességét az egész munkaciklus alatt.

Más berendezések védelmében is segédkezik, mint például óvja a generátor és a vízpumpát a túlzott igénybevételtől, és megelőzi a korai meghibásodásukat. Nem drága alkatrész ezért érdemes a szíj cseréje alkalmával ellenőrizni, és szükség esetén elvégezni a feszítő cseréjét is. A helyes szíjfeszesség beállítása nagyon fontos, mert ha a szíjfeszesség túl alacsony, a szíj elcsúszik és zajt, extrém magas hőmérsékletet és idő előtti kopást okoz.


A következő jelek arra utalnak, hogy a feszítőt cserélni kell:


Szíjtárcsa csapágy kopása

Megjelenés:
Leállított motorral, az ékszíj eltávolítása után forgassa meg kézzel a szíjtárcsát. Ha zajt hall, ellenállást vagy egyenetlen fogást tapasztal, akkor a probléma valószínűleg a szíjtárcsa csapágyának kopása.
Ok:
Hibás csapágy és/vagy szíjtárcsa
Megoldás:
Cserélje ki a teljes szíjfeszítőt. Ne próbálja meg kicserélni az elhasználódott szíjtárcsát egy használt szíjfeszítőben, hanem mindig a teljes szíjfeszítő egységet cserélje.



Szíjtárcsa kopása
Megjelenés:
A sík felületeknek simának kell lenniük, és nem lehet rajtuk sorja, repdes vagy horpadás. A felületeknek egyenletesnek kell lenniük, lépcsők és csatornák nélkül. A vállak csúcsai nem lehetnek lekopva és egyforma magasaknak kell lenniük. A műanyag szíjtárcsák oldalfalain bordák láthatók, amelyek nem lehetnek repedtek vagy töröttek.
Ok:
Az ékszíj elkoptatta a szíjtárcsát.
Megoldás:
Cserélje ki a teljes szíjfeszítőt és vezetőgörgőt.



Szíjfeszítő egység ferdesége

Megjelenés:
Rendellenesen fut az ékszíj a szíjfeszítő szíjtárcsáján.
Ok:
Elgörbült vagy rosszul beállított tartókonzol, nem megfelelően felszerelt szíjfeszítő vagy szennyeződés a szíjfeszítő alapja és a csatlakozó felület között. Kis mennyiségű szennyeződés is nagymértékű ferdeséget okozhat a szíjfeszítő szíjtárcsájánál.
Megoldás:
Ellenőrizze, hogy nem maradt szennyeződés a csatlakozó felületnél, ha nem cserélje ki a teljes szíjfeszítőt.



Zajos szíjfeszítő

Megjelenés:
Nyikorgó és kopogó zaj hallható a szíjfeszítőtől.
Ok:
A csapágyak vagy csuklóelem hibája okoz nagyon erős zajt.
Megoldás:
Cserélje ki a szíjfeszítőt.



Nincs rugóerő

Megjelenés:
Mozgassa végig a szíjfeszítőt a teljes mozgási tartományán egy csavarkulccsal. Ellenállást kell érezni a mozgatás során. Ha nincs ellenállás, akkor a rugó elveszítette erejét. Ennek további jelei az ékszíj csikorgása a csúszás miatt vagy a szíjhajtású alkatrészek alkatrészek forgásának megszűnése.
Megoldás:
Cserélje ki a szíjfeszítőt.



A Fékmester webáruházában megtalálhatja a legjobb feszítő és vezetőgörgő márkákat, mint pl. INA , GATES , SKF

Termékkategóriák