Segíthetünk? Fékmester Ügyfélszolgálat

Mi köze egy vezérműszíj cserének a vízszivattyúhoz?


Nem is gondolnánk, hogy egy vezérléscsere az autónkban nem csak a vezérműszíjat érint, hanem a további segédberendezéseket, köztük a vízszivattyút is. Ez az egyik legfontosabb karbantartási feladat, melyet, ha nem végzünk el időben, a motor épségét kockáztatjuk. Természetesen a vezérmű-szíj fontos alkatrész, ezért ha a vezérléscseréről beszélünk, ezzel kell kezdeni. A belső égésű motorok működéséhez elengedhetetlen, hogy a motor szelepeinek mozgása szabályozva legyen. Ahhoz, hogy a főtengely mozgása mozgásra bírja a vezérműtengelyt is, vezérmű-szíjra van szükség.

Bár az elmúlt években a gyártók hosszabb élettartamú vezérműszíjakat kezdtek gyártani, bizonyos megtett kilométer után ez az alkatrész is cserére szorul. Régebben 100 ezer km megtétele után igényelt cseré, ma már akár 200 ezer km-t is megtehetünk a következő cseréig. Persze nemcsak a kilométert, hanem ez időt is figyelembe szokták venni, így a szakértők által javasolt intervallum az 5 év vagy a 150 ezer km. Egy vezérléscsere azonban jóval túlmutat azon, hogy megnézzük, milyen állapotban van a vezérmű-szíj, és teszünk be helyette egy másikat. A vízszivattyú, vagy más néven vízpumpa is legalább ennyire fontos.

Vízpumpa
Vízpumpa
Vízpumpa



Mit csinál a vízszivattyú?


A vízpuma legalább olyan érzékeny része az autónknak, mint maga a vezérlés. A vízszivattyú feladata az, hogy a kocsi hűtőrendszerében keringesse a hűtővizet, ezzel megakadályozza a motor túlmelegedését. Mint ahogyan a vezérműszíjnak, a vízpumpának is van egy élettartama, ez hozzávetőleg 100-130 ezer kilométer. Általában a csapágy szokott gondot okozni, aminek következtében a keringetés megáll. Ha nincs vízkeringetés, akkor a hűtés nem fog működni, a motor pedig túlmelegszik.

De mi köze a vízpumpának a vezérműszíjhoz? Nagyon is lényeges a két alkatrész kapcsolat, mivel a vízszivattyút a legtöbb autó estében a vezérműszíj hajtja, vagyis az hozza mozgásba. Mivel a vízpumpa élettartama általában rövidebb, mint a vezérműszíjé, ezért ha cserére kerül a sor, mindkét alkatrészt ellenőrzi, és sok esetben cserélni is szokták, hiszen ha az egyikkel gond van, nagy a valószínűsége, hogy a másik is elöregedett már.


Milyen alkatrészeket szükséges még cseréljünk le egy vezérléscsere esetén?


A vezető-, feszítő görgők is részei a vezérlésnek, ezek az alkatrészek felelnek többek között azért, hogy a vezérműszíj feszes maradjon. A görgőknek is hasonló az élettartama, mint a vezérműszíjnak, így ezeket együtt szokás kicserélni. Ha ez elmarad, akkor a csapágy szét is eshet, a vezérmű-szíj pedig elszakadhat. Ezt semmiképp sem érdemes kockáztatni. A vezérlés részét képezi még a rezgéscsillapító is, melynek az a feladata, hogy a rezgés egy adott érték alatt maradjon. Ez nem tűnhet fontosnak, pedig a vezérmű-szíj, görgők és vízpumpa élettartamát nagyban befolyásolja.

Ahhoz, hogy a motor a megfelelő módon működjön, és ne legyen vele idő előtt probléma, a vezérlés ellenőrzése, és folyamatos karbantartása kulcskérdés. Annak érdekében, hogy ne érhessen minket meglepetés, évente nézessük át az autónkat, ahol a szerelő folyamatosan tud minket tájékoztatni az autónk alkatrészeinek állapotáról. A vízszivattyú a leghamarabb elöregedő része a vezérlésnek, ezért ennek ellenőrzése az egyik legfontosabb feladat.



Fekmester.hu ®
Termékkategóriák