A vezérműszíj az autó fontos része, tehát rendkívül fontos, hogy jó állapotban legyen, ahogyan az is, hogy időben észrevegyük, ha valami nincs vele rendben. A vezérműszij hiba jeleket azonban nem minden autós ismeri fel!
Amikor az autós beszélgetések során felmerül a vezérműszíj kérdése, akkor a legtöbbször nem arról folyik a beszélgetés, hogy milyen hasznos ez az alkatrész, hanem arról, hogy milyen drága a cseréje, tehát inkább bosszankodnak az autósok vele kapcsolatban. A vezérműszíj kétség kívül egy lényeges alkatrész nélkül a motor nem tudna megfelelően működni. És, ahogyan sok más alkatrész, a vezérműszíj is kopik használat közben, emiatt pedig időnként cserélni kell. Hogy mikor jön el a csere ideje, azt nehéz megmondani, általánosságban azt szokták javasolni, hogy 60 és 120 ezer kilométer között mindenképp ejtsük meg a cserét.
Persze megeshet, hogy nem a kilométer határozza meg a csere idejét. Vannak ugyanis olyan jelzések, melyek arra utalnak, hogy bizony a vezérműszíj hibás, valószínűleg megérett a cserére. De melyek is a vezérműszíj hiba jelei, és mit is tehetünk, ha tapasztaljuk őket?
Mielőtt rátérnénk a leggyakoribb vezérműszíj hiba jelekre, nem árt tudni, hogy mi is az a vezérműszíj, és mi a szerepe az autóban. Nos, egy rendkívül fontos alkatrészről van szó, ahogyan a bevezetőben is említésre került, a motor működéséhez elengedhetetlen ez a speciális gumiból vagy szövetből készült, belül bordázott szíj, amelynek feladata, hogy összekösse a főtengelyt és a vezérműtengelyt.
A vezérműszíj fontos szerepet játszik a motor szelepeinek nyitásának és zárásának szabályozásában, mégpedig ezáltal, hogy a vezérműtengelyt és a forgattyús tengelyt forgatja, mégpedig a megfelelő fordulatszámon. Persze ezen túlmenően a vezerműszíj több görgő és feszítő mozgatásában is szerepet játszik, bizonyos esetekben pedig még a vízpumpa működéséért is felel.
A vezérmászíj rendkívül strapabíró anyagból készül, mely a szélsőséges hőmérséklet különbségeket is kibírj, akár -32 C és 160 C fokot is elvisel. Bár az anyag tartós, de nem örökéletű, tehát idővel elhasználódik. Egy kopott vezérműszíj nem tud megfelelő hatékonysággal és pontossággal működni, márpedig ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a motor is jól működhessen.
Az autósok egy legrosszabb rémálma, a vezérműszíj szakadás, hiszen ha ez megtörténik, akkor az autó rengeteg belső károsodást is elszenved, nemcsak maga a vezérműszíj sérül. Ha a vezérműszíj elszakad, akkor a szelepek és dugattyúk már nem tudnak összhangban működni, és konkrétan szétverik egymást. Ilyenkor jellemzősen az autó azonnal le is áll, működésképtelen lesz, sőt, még akár balesetveszélyes helyzetbe is keveredhetünk.
Ahhoz, hogy ezt elkerülhessük, egyrészt érdemes időben elvégeztetni a vezérműszíj cseréjét, másrészt oda kell figyelni a vezérműszíj hiba jeleire. Ezek a jelzések arra utalnak, hogy rossz ez az alkatrész, tehát eljött a csere ideje, illetve, hogy valószínűleg fennáll a szakadás veszélye. De melyek is ezek a hibajelek, melyekre figyelnünk kell?
Ha a vezérműszíj hibás vagy kopott, annak sokszor egyértelmű jelei vannak, melyeket mindenképp érdemes komolyan venni.
Az üresjárat nehézkes vagy akadozó: ez jellemzően akkor történik meg, ha a vezérműtengely időzítése nem megfelelő, mert az időzítőszíj fogai, melyek a fogaskerekekbe kapaszkodnak töredezettek vagy kiestek. Ilyen esetekben a szíj le fog csúszni a fogaskerekekről, a fogak pedig közvetlenül a fogaskerekekre esnek, ez pedig rázkódást fog okozni.
Hiba a gyújtásban: az elhasználódott, kopott vezérműszíj gyakran okoz gyújtáshibát, ugyanis ilyenkor a szelepek időzítése nem lesz megfelelő.
Nagy mennyiségű füst: a kipufogócsőből kiáramló a nagy mennyiségű füst sok esetben nem jelent jót. Bár télen gyakori, hogy ez a jelenség ártalmatlan, mert csak vízgőzről van szó, de ha valóban füst, akkor a vezérműszíj problémájáról van szó.
Csökkent olajnyomás: az alacsony olajnyomást számos hiba okozhatja, többek között a kopott vezérműszíj is. Ha ugyanis a vezérmúszíj időzítése nem megfelelő, akkor a vezérműtengely darabjai letörhetnek, és az olajteknőbe juthatnak, ami olajnyomás csökkenést fog okozni.
Törött szelepek, dugattyúk: ha azt tapasztaljuk, hogy a dugattyúk vagy a szelepek eltörtek, akkor sajnos valószínű, hogy elszakadt a vezérműszíj. Ez a legrosszabb, ami történhet a vezérműszíjjal, és ha meg akarjuk akadályozni a komolyabb károsodást, azonnal állítsuk le a motort, és ne közlekedjünk az autóval.
Ha bármelyik vezérműszíj hibajelet tapasztaljuk a fent felsoroltak közül, azonnal keressük fel az autószerelőt, és nézessük meg a vezérműszíjat. Minél előbb azonosítjuk a hibát, és cseréljük ki a kopott alkatrészt annál kisebb lesz a károsodás mértéke. Lehet, hogy a vezérműszíj cseréje nem olcsó mulatság, viszont ha elszakad, akkor sokkal drágább lesz a javítás.