A vízszivattyú, vagy más néven vízpumpa feladata a hűtőfolyadék keringtetése a rendszerben. A hagyományos szivattyúkhoz hasonlóan működik, zárt rendszeren belül pumpálja és viszi tovább a vizet, akárcsak az otthoni fűtésrendszer.
Az autóban található vízpumpa elengedhetetlen fontossággal bír a motor működéséhez. Ha a hűtőfolyadék nem tudna mozogni a motorblokkon, a tömlőkön és a vízhűtőn keresztül, akkor az optimális üzemi hőmérséklet hamar megduplázódna. Érdemes időben észrevenni a hibákat, hogy elkerüljük a felettébb kellemetlen találkozásunkat a forró vízzel, és ne kelljen egyenesen a szervizbe mennünk.
Egyik tipikus probléma, amikor nyikorgó, már-már visító hangot ad ki a vízszivattyú. Ilyenkor biztosra vehetjük, hogy hibáról van szó. Ha a szokásosnál erősebb zajt ad ki, akkor nagy eséllyel kell a csapágyaknál keresni a bajt, de az is lehet, hogy a tömszelence használódott éppen el. A csapágyakról azt kell tudni, hogy lehetővé teszik a hajótengely áthaladását a szivattyúházon egészen a járókerékig. Amikor nyikorgó és kattanó hangot ad, akkor vehetjük figyelmeztetésnek is. Mintha csak azt mondaná, hogy ideje cserélni. Ilyen esetekben ne várjunk túl sokáig, mert a hozzá kapcsolódó alkatrészek is tovább károsodhatnak, és a végén sokkal rosszabbul járunk, ráadásul többe is fog kerülni a javítás. Teljesen normális, ha csapágyak meghibásodnak, hiszen előbb vagy utóbb minden alkatrészt cserélni kell majd. Érdemes megjegyezni, hogy a legújabb autóknál nem tudjuk csak a csapágyat kicserélni, hanem egy új vízpumpát kell beszerezni.
Másik tipikus hiba, amikor a vízszivattyú ereszt. Ezt úgy lehet a legkönnyebben észrevenni, hogy a jármű alatt gyakran találunk árulkodó vízfoltot, és a kiegyenlítő tartály szintje is csökkenni kezd. Ilyenkor a probléma a tömítésben keresendő, lehet, hogy elöregedett, és ezért tud a folyadék szivárogni. A tömszelence is hibásodást mutathat, amit a régebbi járműveknél talán még ki tudunk cserélni külön, a többinél azonban csak az egész szivattyú helyettesítése áll a rendelkezésünkre. Ha így döntünk, akkor figyeljünk mindig az új tömítésekre is.
Gyakori kérdés, hogy a vízpumpának van-e élettartama, esetleg előre meghatározott periódusa a cseréhez. Átlagosan elmondható, hogy a szivattyú nagyjából 1,7 millió liter hűtőfolyadékot kezel 4 év alatt, viszont a csere függ attól is, hogy milyen minőségű a pumpa, és attól, hogy mennyit használtuk az évek alatt a járművet. Az sem mindegy, hogy miként lett beépítve a járműbe, esetleg a rendszeres karbantartás is tovább hosszabbíthat az életén. Lényegében mindenkinek más elvárásai vannak, egyesek beérik a 90.000 megtett kilométerrel, míg mások kivárják a 120.000-et is. Gondoljunk arra, hogy egy rossz vízszivattyú mekkora károkat tud okozni a motorban, és akkor még jobban figyelni fogunk a rendszeres ellenőrzésre.
Ma már elektromos vízpumpát is tudunk vásárolni, viszont csak a hatékonyabb motorokhoz használható. Bárhogy is döntünk, mindig nézzük meg a rendelkezésünkre álló márkákat, hogy a legjobb vízszivattyút vásároljuk meg.